Hoe maak ik een brandwerend plafond?

Ik wil een plafond maken in de garage, onder de houten balken. Dit plafond moet i.v.m. een opbouw op de garage brandwerend zijn. Welke mogelijkheden heb ik voor het maken van zo'n plafond, zodat het aan de eisen van het bouwbesluit voldoet? Wat is het handigste / goedkoopste?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.5K

Het beste antwoord

Zoals in het eerdere antwoord al gegeven: Fermacell is je oplossing. Door de vezels in het gips blijft de plaat langer heel bij verhitting. De gips kristallen in de platen verdampen hun chemisch gebonden water bij verhitting, wat warmte kost en zorgen daardoor voor een lagere temperatuur wat de brand sterk vertraagd

Zorg bij het plaatsen van de platen dat je de platen stevig aan de bovenliggende constructie vast maakt. Gebruik hiervoor schroeven, en geen nietjes, aangezien platen de neiging hebben bij hitte van de nieten af te schuiven.

Het beste resultaat krijg je door 2 lagen te gebruiken, die in verschoven verband op elkaar gemonteerd worden.

Bij een dubbele plaatsing werken ook normale gipsplaten sterk brandremmend, en deze zijn stukker voordeliger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De basis van het plafond is een 12,5mm Pregyfeu-A1 beplating. Ten eerste worden alle stalen profielen voorzien van een 50mm brede Pregyfeu-A1 strip. Als bekleding komt onder de strippen door een 12,5mm Pregyfeu-A1 beplating. Alle naden worden getaped en afgevoegd.

De construtie is getest door CSTB, rapport 88-27589.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb onlangs een plavond aangebracht op houten balken en wel onder regelgeving van de Brandweer (PvE = Programma van Eisen).
FERMACELL platen werden daarin als te gebruiken brandwerend materiaal goedgekeurd.

FERMACELL is uiterst stabiel, vormvast en universeel toepasbaar. De unieke materiaalsamenstelling maakt FERMACELL geschikt om tegelijkertijd als afbouwplaat, brandwerende plaat, thermische plaat en als plaat voor vochtige ruimtes te dienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doorgaans is 'Gipsplaat' al tot zo'n 30 minuten brandwerend. Niet echt handig, maar wel de goedkoopste oplossing...

En anders kun je het in losse en kleinere delen tegen het plafond aan zetten. Maar dan moeten het 2 lagen zijn die elkaar overlappen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De brandvertragende gipsplaten van FPU zijn makkelijk te monteren.

Stopfire® P
Stopfire® P is een vezelversterkte vollekern gipsplaat met een strak en vlak oppervlak. De plaat is onbrandbaar, dus uitermate geschikt voor het brandwerend bekleden van staalconstructies, wanden en plafonds en schachten. De plaat kan eenvoudig afgewerkt worden. Brandweerstand tot 5 uur.Belangrijkste bestanddelen van Stopfire® platen zijn calcium silicaat, vezelversterkt gips en hoogwaardige samengeperste vezels en mineralen.
De platen zijn 100% asbestvrij, dus milieu- en gebruiksvriendelijk.