Hoe kun je een gaatje in een houten regenton dichten zodat hij niet meer lekt?

Zijn daar spulletjes voor? Ik dacht zelf aan houtrotvuller of iets dergelijks..
P.S. de diameter van het gaatje is ruim een halve centimeter..

Toegevoegd na 38 minuten:
Het lastige is dat het gaatje erg schuin door het hout loopt. Recht uitboren levert een nogal groot gat op. En de tip met de schroef klinkt goed, maar is in dit geval dus lastig omdat de schroef dan scheef uit het hout steekt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle middeltjes met vuller of houten tapjes zullen op lage termijn falen. Die komen zo-wie-zo los omdat hout leeft.
U kan altijd een recht gaatje maken en met een grotere diameter rondsel en rubber afdichten.
Die " - " gever kan misschien eens motiveren !

Het beste antwoord

Koop een spuitkoker Bison lekkagekit.
Maak van een fietsbinnenband een flinke plakker, doe er flink dik kit op en plak deze aan de binnenkant over de lek.
Door de waterdruk wordt de plakker op zijn plaats gehouden.
Deze kit hecht ook op vochtige ondergrond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Creatief antwoord weer Ed, '+'
Maar als ik hier zo over nadenk moet het toch ook mogelijk zijn dat het stuk binnenband alleen al door de druk op zijn plaats gehouden wordt, ook zonder kit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De binnenband is natuurlijk rond, knip je er een recht stuk uit, zal het wel de neiging hebben weer bol of hol te gaan staan.
Als het zal lukken wat jij zegt, neem dan een plastic boterhammenzakje en knip daar een plat stukje uit, mogelijk houdt de waterdruk het op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat zou moeten lukken, jammer dat ik geen regenton heb anders ging ik het meteen proberen :o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
regen genoeg, tonnetjes niet. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt als een eenvoudige en doeltreffende oplossing!

Andere antwoorden (5)

Ik zou er een rond, taps toelopend stukje hout in slaan, dit stukje hout zal door het water uitzetten en hiermee is je regenton absoluut waterdicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep, jou antwoord om het van binnenuit te doen is nog nét die toevoeging die het helemaal afmaakt :o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook na je toevoeging lijkt mij de oplossing met een stukje hout er in tikken verreweg de beste. Maak het gat wat rond, óók gewoon in die schuine richting en niet recht want dan krijg je inderdaad een erg groot gat.
Maak zelf een rond, taps toelopen stukje hout en sla het er in.
Zaken als houtrotvuller zou ik zeker niet gebruiken, de hebben eerder de neiging om te krimpen ipv uit te zetten.
Ha, die Thomas4;

Je kunt het gaatje mooi rond uitboren en dan een houten stopje uit een ander stuk hout zagen, taps vijlen en van binnen uit in het gaatje slaan.

Toegevoegd na 1 uur:
Uitboren hoeft natuurlijk niet haaks op de wand van de ton te gebeuren. Gewoon in de lengte van het gaatje rond maken en van binnenuit het stopje erin tikken zou moeten werken lijkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een boutje met moer, aan beide kanten een rondsel met daar 2 rubberen ringetjes op en dit vastschroeven.
Voor eeuwig en altijd dicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn eerste gedachte ging ook uit naar houtrotvuller. Alleen is dat best duur voor zo'n klein gaatje. Daarna ook een kurk trapsgewijs en op maat snijden om deze van de binnenuit te plaatsen. De bout kan, maar wel een roestvrijstalen en met pakking of kit oid verder afdichten.

Ik weet niet of het gaatje op een ideale plek zit, maar je zou op die plaats ook een tapkraan kunnen plaatsen. Multifunctioneel :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik een houtduveltje van bv 8 mm. Boor het gaatje (in de bestaande richting) op met 7 mm. Plaats de duvel in je boormachine en schuur of vijl deze draaiend iets taps. Als de ton droog is, sla je de houtduvel dan van binnen uit in het gat (gebruik wat houtlijm voor de zekerheid). Mocht de duvel aan de buitenzijde uitsteken, dan kan je dit restant met een beiteltje of ijzerzaag verwijderen.