Waarom doet onze badgeyzer zo raar?

Wij hebben sinds twee jaar een nieuwe badgeyzer. Deze is zelfstellend. Merkwaardige wil dat als het koud is buiten hij geen echt warm water geeft. Zomers is dat o
gekeerd dus als het heet is buiten geeft de geyzer heet water. De badgeyzer is geplaatst in een verwarmde bijkeuken met dakuitlaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het kan zijn dat jouw geyser een te lage capaciteit heeft.

In de zomer is het water dat uit de waterleiding komt warmer dan in de winter. In de winter moet de geyser dus meer werk verzetten om het water op temperatuur te krijgen. Heeft je geyser een te lage capaciteit, dan kan hij dat niet aan.

Kijk eens hoeveel water je per minuut gebruikt bij het douchen. Dat is heel simpel: zet *alle* waterverbruikers uit en waarschuw je huisgenoten dat ze nergens aan mogen komen, zelfs niet naar het toilet mogen gaan. Lees de watermeter af. Ga douchen, en neem je douche-tijd op. Daarna opnieuw de watermeter aflezen.

Trek de twee watermeterstanden van elkaar af. Vermenigvuldig het resultaat met 1000 (er staat een komma op de watermeter). Nu heb je het aantal liter dat je hebt verdoucht. Deel dat door het aantal minuten, en je weet hoeveel liter per minuut je douche gebruikt.

In het instructieboekje lees je hoeveel liter per minuut jouw geyser kan verwarmen. Soms is dat de Cw-waarde (of zoiets, ik ben geen expert).

Is dat te weinig, dan heb je ofwel een andere geyser nodig, ofwel een waterbesparende douchekop.

Andere mogelijkheid is dat je je geyser uit de eco-stand haalt, als hij die heeft.

Kijk ook eens naar de loop van de leidingen tussen geyser en douche. Als die heel lang zijn, en ook nog eens door onverwarmde ruimten lopen, koelt het water domweg af terwijl het van de geyser onderweg is naar de douche. Dat gebeurt in de winter natuurlijk meer dan in de zomer. Is dat het geval, dan moet je je warmwaterleiding isoleren.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien een keertje laten schoonmaken door een verwarmingsmonteur. Of gewoon opnieuw laten afstellen...