Hoe kun je controleren of je waterpas nog goed is?

Ik heb twee waterpassen, maar beide geven toch echt iets anders aan. Hoe kom ik er nu achter welke waterpas goed is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zet m op iets waarvan je zeker weet dat het waterpas is ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag, vooral vanwege de creatieve antwoorden die gegeven zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een simpele vraag waar je normaal gesproken niet bij stil staat. Echt een goeie vraag... +1

Antwoorden (9)

De correcte werking van een waterpas wordt gecontroleerd door het waterpas op te stellen, af te lezen, een halve slag (180°) te draaien en opnieuw af te lezen. Geeft het waterpas in beide posities een gelijke stand (dat wil zeggen afwijking van de horizontaal) dan is het waterpas goed. Zijn de twee standen niet gelijk, dan kan de fout van de waterpas hersteld worden door met de stelschroefjes naast de libel het halve verschil weg te regelen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt aannemelijk, plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom er hierna nog andere antwoorden gegeven worden??
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk, al die creatieve antwoorden. Maar dit is toch echt de enige echte methode.
+
paulus811
11 jaar geleden
Ja, goed antwoord alleen kun je bij de meeste waterpassen de libel niet afstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men dient voor horizontale controle van een waterpas eerst vast te stellen of de ondergrond waterpas is.
Daarna kan men het eventuele aanwezige afstelmechanisme benutten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sxiopo: Het leuke is juist dat je op een scheve ondergrond een waterpas wel kan stellen.
Hoewel het natuurlijk makkelijker is op een ondergrond die waterpas is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt overtuigend... +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is de enige echte methode, die al heel lang gebruikt wordt. Waarom zou je zoiets simpels ingewikkelder maken...
+-je
leen een 3e waterpas en kijk welke het meeste afwijkt. of maak er eentje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Compensatieplusje, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel leuk antwoord geef toe.. ;)
Heel simpel.
Leg een plankje op het water en plaats er je waterpas op.
Water is waterpas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw!
Cryofiel
11 jaar geleden
Slim bedacht. Maar dit geldt alleen als de waterpas aan beide uiteinden even zwaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en als het plankje moet waterpas zijn
Cryofiel
11 jaar geleden
Eh, je bedoelt dat het plankje recht moet zijn en overal even zwaar moet zijn. Dat klopt inderdaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zal ook nog eens windstil moeten zijn, cq het wateroppervlakte zal vlak moeten zijn, want indien er golven zijn, wordt het lastig aflezen... Maar verder een prachtig antwoord!! Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat bedoel ik, als het plankje niet waterpas kan conan de waterpassen nog niet controleren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk, dit was ook mijn eerste ingeving, terwijl ik het altijd doe op de manier van Computoon. Het kan, maar het is zeker niet simpel.
Het gewicht van plank en de waterpas apart moeten perfect in evenwicht zijn.
Daarnaast moet de waterpas precies in het midden van de plank gelegd worden.
Dat is bijna onmogelijk en je weet niet of het gelukt is als je gaat aflezen.
Eigenlijk kan het dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Planken gekocht bij een bouwmarkt zijn computergestuurd gezaagd, dus altijd even dik, dus waterpas.
je kunt exact het midden van de plank uitrekenen, zet er een streepje en doe het zelfde met de waterpas en plaats de twee streepjes tegenover elkaar, dus het midden.
Hoe langer de plank, hoe juister de meting. Dank je basta. En waarom die drie idioten minnetjes, ontgaat me een beetje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hout zuigt water op, en dan is het de vraag of dat regelmatig geschiedt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ 4-4 --> 5-4
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met alle respect maar een thumbs up wordt gegeven als een antwoord juist is, weer geen spelt tussen te krijgen is en vergezeld gaat van een link (bron)
Hoe men bv een berekening maakt kan varieren van op z,n boerenfluitjes tot akelig precies.
De een zijn merkstreep is dikker dan die van een ander.
De afwijking over een grote lengte of afstand geeft grote
verschillen te zien.
Niet ieders gezichtsvermogen is even scherp, en dan is men gauw tevreden met een zo goed mogelijke benadering.
Een goed voorbeeld is het afstellen van een satellietschotel.
(bv 1 cm teveel verzet bij de schotel maakt kilometers verschil in de ruimte)
Persoonlijk stoor ik mij niet aan thumbs up of thumbs down,
of punten, dat zouden meer mensen moeten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sxiopo, ja zeker hout zuigt water op, maar toch niet in die 10 sec. dat het plankje in het water ligt.
het gaat hier over een huis en tuin waterpas, geen wetenschappelijk instrument en 1 mm. te veel naar rechts of naar links op het drijvende plankje, kan je op de waterpas totaal niet zien!
En mijn antwoord is niets meer dan een huis en tuin oplossing, om snel even te zien, welke er nu juist is.
Gewoon even simpel.
En de bron? ( link)
Ben ik zelf
Even out of the box denken, zoals basta. dat al keurig aangeeft. Verbaas me trouwens enorm, dat om een simpel antwoordje toch weer zo een discussie ontstaat ;-) Allemaal gedreven mensen denk ik dan maar, maar wel leuk.
Ik stoor me ook niet aan die minnetjes, dan had ik geen leven op G.V. maar probeer wel te begrijpen waarom.
ook hier gaf bastanovum een goede verklaring voor.
Waarvoor dank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dit klinkt simpel en overtuigend. Hoe meer je er over nadenkt hoe het me kan overtuigen... +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ha, ha simpele humor ;-)
Cryofiel
11 jaar geleden
Een + voor de originele denkwijze.
Een - omdat het antwoord toch niet klopt. Netto geen duimpjes dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ha, ha, hij wordt steeds leuker en leuker!
Als je naar de vraag kijkt is het duidelijk geen wetenschappelijke vraag.
De vraag is, welke van de twee waterpassen is nu niet juist.
De kans dat alle twee de waterpassen niet juist zijn, is natuurlijk zeer klein, dus daar gaan we even niet van uit.
Door het plaatsen van een van de waterpassen op het plankje, weet je direct, welke waterpas niet goed aangeeft.
En dat is de bedoeling van de vraag.
Cryofiel
11 jaar geleden
Mwah... Plankje moet overal even zwaar zijn (geen knoesten e.d.).
Waterpas moet overal even zwaar zijn.
Plankje moet zich niet op de ene plek sneller volzuigen met water dan op de andere plek.
Plankje moet perfect recht zijn gezaagd, overal even dik zijn, overal even breed zijn, overal even hoog zijn.
Waterpas moet precies in het midden van plankje liggen. Heel grote afwijkingen zul je met deze originele methode wel kunnen zien. Maar ja, een waterpas geeft al de geringste scheefstand duidelijk aan. Als het verschil tussen beide waterpassen klein is, kun je dus met deze methode geen uitsluitsel krijgen. Maar zoals gezegd, de gedachte is heel origineel, en daar houd ik wel van.
Cryofiel
11 jaar geleden
De dichtheid van het hout was mijn eerste punt - alleen noemde ik dat "overal even zwaar", met knoesten als voorbeeld. Het omdraaien van de waterpas helpt niet. Dat moet je hem namelijk op precies dezelfde plek terug zien te krijgen op je plankje. De corioliskracht is niet van belang. De waterhoogte varieert, ja - maar niet binnen een vijver of een badkuip. Voor zover de waterhoogte binnen je vijver of badkuip toch varieert door lokale verschillen in effectieve zwaartekracht, is dat niet relevant. "Waterpas liggen" is namelijk niet gedefinieerd als "horizontaal liggen" in de zin van: overal dezelfde afstand hebben tot het middelpunt van de aarde. "Waterpas liggen" is gedefinieerd als "horizontaal liggen", waarbij "horizontaal" staat voor: het vlak volgend waar de effectieve zwaartekracht gelijk blijft. En dat is precies het vlak dat door de wateroppervlakte wordt gevolgd. Maar zoals gezegd: een plus voor de originaliteit van de denkwijze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-) ;-) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is, welke van de twee waterpassen is correct, heeft de een dus een afwijking, dan is de ander correct.
Hoe simpel kan het zijn! ;-)
Cryofiel
11 jaar geleden
Precies, dat is de vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zit ik dan op reactie 27?
Wat is er dan fout? :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ha, ha, nee hoor heb het niet als een aanval op mij ervaren, maar met een grote grijns op mijn gezicht het "spel' gevolgd.
En me wederom verbaast, dat de enkele korte regeltjes van mijn antwoord, zoveel tekst op kan leveren. ;-)
Groeten terug Andy.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plank van 1,5 meter gepakt en in de vijver gelegd. Maar mijn vijver is rond, dus ik krijg mijn waterpas niet in het midden zonder natte voeten te krijgen. :-(
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even met dubbelzijdig plakband de waterpas op de plank bevestigen en ze dan laten drijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jackd: Ja NATUURLIJK moet je plankje dan wel exact in het midden van je vijver drijven. En deze methode werkt ook alleen bij volle maan...:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het plankje vervangen wordt door een materiaal wat niet onderhevig is aan diverse invloeden, dan heeft u een punt. (inconsistentie, knoesten, hars en absorptievermogen gooien roet in het eten.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leg het nog een keer uit.
De vraag is welke waterpas van de twee is correct?
Door het plaatsen van de niet corecte waterpas op het plankje, weet je welke dus wel correct is. Vrijwel alle tekst hierboven, ook die van jou, is dus niet relevant.
;-)
Cryofiel
11 jaar geleden
Zucht... Laat maar, Ed...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou een totaal ander vraag geweest zijn, hoe kan ik testen of mijn waterpas wel correct aan geeft.
Dan is alle tekst van toepassing.
Als met voorgaande test de libel 2 verschillende posities heeft kan u hem nog perfect gebruiken door op de uiterste stand van de libel in beide standen een streepje te zetten met stift.
De nieuwe juiste waterpas is nu in het midden van die 2 nieuwe merktekens.
Dit omdat niet elke waterpas een stelschroefje heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leg er anders een balletje (of een pen) op zodra hij aangeeft dat ie waterpas is.... gaan deze rollen, dan is ie niet waterpas
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Creatief antwoord; plus!
je kunt ook een doorzichtige slang pakken van voldoende lengt, deze grotendeels vullen met water.

op het moment dat een waterpas aangeeft dat iets waterpas is, houd je aan iedere zijde van de waterpas een uiteinde van de slang, als je nu 1 kant omhoog/omlaag beweegt tot het water daar exact gelijk staat, dan moet het aan de andere zijde ook gelijk staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor verticale controle van uw waterpas kunt u een schietlood gebruiken.
Voor horizontale controle een doorzichtige slang gevuld met water.

Ik ga voor de laserwaterpas.
Op korte afstand de zuiverste meting.
Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation

http://nl.wikipedia.org/wiki/Laser_(licht)........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De best mogelijke natuurkundige benadering om een waterpas te controleren op zuiverheid zijn toch de bovenstaande.
Jongens jongens, kom op.
Houdt het waterpas tegen de muur,zo dat de libel waterpas staat.Trek een streep langs het waterpas , en draai dan het waterpas om,leg het op de streep en een correct waterpas heeft dan de libel weer in het midden.

TIP : indien stuk , gewoon wegflikkeren , voor je m per ongeluk weer gebruikt zonder er erg in te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Loop even bij de plaatselijke kroeg naar binnen en zet je waterpas op het biljard, die zijn meestal wel waterpas.
een jaar geleden