Van welke planten kun je thee maken?

Hallo ik heb laatst een aftreksel van de munt plant gemaakt. Weet iemand nog andere planten waarmee ik een soort thee kan maken?
Die je bij voorkeur binnen laat groeien.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (7)

je kunt bloemen kruiden en fruit gebruiken.
11 jaar geleden
In een beetje Hollandse tuin tref je zevenblad aan! Kan je zomaar een heerlijk teetje van trekken....!

Recept Zevenblad-thee
Gebruik voor de thee, de jonge bladeren van de zevenblad. Hierin zitten de meeste geneeskrachtige stoffen van het plantje.

Hiervoor heb je nodig:
• 30 gram verse kruiden of 20
• gram gedroogde kruiden.
• 6 deciliter water

Snijd de bladeren fijn. Verwarm een pot op het vuur en doe hier de kruiden en het water in. Breng het aan de kook en laat het vervolgens tien minuten koken. Giet de thee door een zeef in een kopje en voeg naar smaak honing toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Brandnetelthee is ook er lekker. Te bereiden zoals de andere genoemde theeën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ maar ik drink dit alleen met lavendelknopjes, dan is de smaak naar mijn mening lekkerder. Brandnetel is bloedzuiverend, de lavendelknopjes zijn rustgevend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Brandnetelthee daar is op zich niks mis mee. Brandnetel reinigt het lichaam. Zorgt voor voldoende ijzeropname en voorkomt reuma en jicht. Zonder te spreken van al de andere voordelen die brandnetel nog te bieden heeft. Maar als je teveel brandnetelthee drinkt, meer dan 1 liter per dag bijv., zou het kunnen dat er teveel afvalstoffen in je nieren terecht komen. Ze zouden uit protest wel eens kunnen zorgen voor een nierblokkade. Maar waarom overdrijven? Dat is nooit goed. Drie kopjes thee per dag, ’s morgens, ’s middags en eentje ’s avonds, is meer dan genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.tuinadvies.nl/thee_maken.htm
Kruidenplanten voor thee, die ook binnen groeien, zijn er eigenlijk niet, door gebrek aan direct zonlicht.
Sommige soorten zullen binnen wel enigzins groeien, maar de kwaliteit/ smaak is ver beneden de norm.
Voor op een zonnig balkon en zonnige tuin zijn er honderden soorten!
Waarvan de meeste soorten ook nog geneeskrachtig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hier staan niet veel soorten planten op, maar is wel handig !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verbena (verveine) kan ook. Ik zag gister in het tuincentrum een plantje staan dat het op de vensterbank vast goed doet. Net als munt gewoon een tijdje laten trekken in water dat net aan de kook is geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan met verse planten heerlijke thee maken.

Ik maak in de lente en de zomer thee van verse blaadjes. Daarvoor ga ik even aankloppen bij de groene blaadjes van bijvoorbeeld:
balsemwormkruid, bergamot, bosaardbei, braambes, brandnetel, citroenmelisse, duizendblad, ereprijs, framboos, goudsbloem, hondsdraf, kamillebloem, klaverzuring, klein hoefblad, klein wilgenroosje, koningskaars, lindebloesem, madeliefje, marjolein,
moerasspirea, pepermunt, rode bessen (aalbesjes), rozenblaadjes, salie, St-Janskruid, tijm, viooltjes, vlierbloesem, vrouwenmantel en weegbree.

Elk seizoen heeft zijn specifiek aanbod. Voor verse kruidenthee was ik de blaadjes en bloemen en doe ze in een glazen theepot. Dan zie je ze feestelijk ronddansen door het glas. Een lust voor het oog.
Tip: maak nooit thee in een koffiepot, want dan smaakt je thee echt niet lekker.

Hoe zet ik best mijn kruidenthee?

Doe enkele verse kruiden naar keuze in je theepot en giet er kokend water over. Als het gaat om tere bloemen en blaadjes laat je de thee best niet langer dan 5 minuutjes trekken. Als het gaat om houterige kruiden zoals rozemarijn, tijm of rozenbottels laat je de thee best 10 tot 15 minuutjes trekken.

Kruiden drogen doe je in de meeste gevallen enkel om ze het hele jaar door te kunnen gebruiken.
Neem volle theelepel fijngewreven kruiden voor 1 kop (1/4 liter) kokend water.
Vergeet niet het deksel op je theepot te zetten. Anders gaan er waardevolle etherische oliën verloren samen met de damp die uit je theepot komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.tuinadvies.nl/thee_maken.htm