hoe maak ik een watergordijn voor de tuin met behulp van een tuinslang (of een andere dunne plastieken buis)?

Jaren terug stond er in VT Wonen een ontwerp om een watergordijn zelf te maken. Helaas ben ik de handleiding kwijt. Het was met behulp van een geperforeerde tuinslang, dat je dan boven je pergola kon leiden. De watergordijn was ongeveer 1,5 meter lang.
Iemand een idee hoe ik hieraan best kan beginnen?

Toegevoegd na 17 uur:
indien mogelijk met recuperatie van water, dus een watergordijn dat een soort fontein is omdat je telkens hetzelfde water gebruikt

11 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Vrij simpel.
Gewoon een tuinslang nemen van voldoende lengte.
Deze leid je vanaf de kraan naar je pergola en natuurlijk de hoogte in.
Nu neem je een stuk pvc buis van voldoende lengte.
Met twee demontabele einddoppen.
Nu boor je over de gehele lengte gaten van om en nabij de 4 mm in die buis ( mooiste is als je hem eerst aftekent en op evenwijdige lengtes de gaten boort ).
Op die andere eindop monteer je een koppeling voor de tuinslang.
Nu breng je de pvc buis omhoog en zet deze vast ( tighwraps/trekstrippen of simpel bindtouw ).
Sluit nu je tuinslang aan op de koppeling.
Kraantje open en kijk aan, je hebt een eigen zeer plaatselijke regenbui gecreeerd. ;)

Waarom die demontabele einddoppen?
Welnu door verloop van tijd wil zo'n buis wel eens gaan dichtslippen, denk aan algengroei of kalkaanslag.
Nu hoef je alleen maar die doppen te verwijderen, een stuk ijzerdraad door de buis heen halen en dan een stuk doek eraan knopen ( goed vastzetten ) en dan rustig aan het stuk ijzerdraad met doek weer door de buis terugtrekken.
Dan heb je hem zo weer schoon.

Succes alvast met knutselen..........