Wat is een makkelijke manier om de deur goed te sluiten, te zorgen dat hij in het slot blijft?

Wij hebben 2 tussen deuren in ons huis die moeilijk sluiten. We trekken de deur dicht maar toch kan je met wat druk de deur open krijgen. Er zit geen daadwerkelijk slot op de deur maar puur het scharnier van de klink dat de holte van het kozijn in gaat. We hebben hier geen verstand van timmerwerken en zoeken dus naar een makkelijke oplossing indien mogelijk

11 jaar geleden
16.2K

Het beste antwoord

Open de deur en kijk even naar 'het dingetje' (dagschoot) dat in de deurpost (kozijn van de deur) gaat en dan op slot moet gaan. Dit dingetje moet vrij kunnen bewegen. Als hij een beetje blijft haken (al is het maar een milimeter) of hij gaat een beetje stroef, doe hier dan wat vet op. Kruipolie of slotenolie is perfect, maar iets anders vettigs helpt ook. Probeer dit niet alleen op het schuine vlakje, maar vooral ook in het slot te krijgen.

Als je dit hebt gecheckd ga je verder met deze stap: Probeer eens of je de deur dicht kunt trekken, de klink omhoog laten komen en dan nog even iets harder trekken. Misschien schiet de dagschoot dan wel in het slot. (Dan zit hij vast achter het slotplaatje (metalen plaatje in de deurpost.)

Werken bovenstaande niet, dan is het slotplaatje waarschijnlijk niet op de juiste plaats, doordat de deur (wat) is verzakt of omdat het ding gewoon mist. Als het slotplaatje mist, heb je een nieuwe nodig. Anders probeer je te bekijken waar de dagschoot in het metalen slotplaatje van de deurpost vast moet zitten. Meestal scheelt het maar een klein stukje (als het hier al aan ligt) en dat kun je heel gemakkelijk oplossen door met een metaalvijl het gat wat groter te maken. Dus het rechthoekig vormige gat waar de dagschoot in gaat, moet je aan die kant vijlen dat de dagschoot er eerder in valt. Dit is al een echt klusje, dus ik hoop dat dit niet nodig is voor je... ;-)