Hoe kan ik op een eenvoudige manier zelf een deur afhangen?

M'n zoontje heeft met zn 35 kg aan de deurkruk gehangen en nu hangt de deur scheef in de sponning.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Cursus deur afhangen in 10 stappen:

1.Zet de deur op z'n zij en teken de scharnier plaatsen af; leg de scharnieren daarvoor op de te bepalen plaats en teken de omtrek af. Zorg dat het scharnierlichaam (penvatting) netjes gelijk loopt met de buitenzijde van de deur.

2.Steek met een beitel de scharnierplaatdikte en omtrek uit de zijkant van de deur.

3.Monteer de scharnieren op de deur in de uitsparingen.

4.Zet de deur in de sponning in het slot, ondersteun de deur aan de onderzijde met 2 wiggen zodat de deur op de juiste plaats staat en teken de bovenste en onderste zijden van de scharnierplaten af op de binnenzijde van de sponning.

5. Neem de deur weg en teken de omtrek maten van de scharnierplaten op de sponning.

6. Steek met een beitel de scharnieruitsparingen op de juiste diepte uit.

7. Zet de deur nu 90 graden op de sponning (ondersteun de deur) en monteer de scharnierplaten, eerst 1 schroef in het midden van het middelste scharnier op de sponning.

8. Richt de deur zuiver uit en schroef met 1 schroef de bovenste scharnierplaat in de sponning.

9. Schroef nu alle scharnieren af.

10. Klaar.

-----------------------------------

Repareren van een ontzette deur.

Verwijder de ontzette schroeven.

Boor de schroefgaten die losgekomen zijn op met een iets dikkere boor.

Zet in de gaten een passende fisherplug.

Schroef de scharnieren weer vast met een passende schroef.

----------------------------------------
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yeah sure......
En kan een leek het dus ook zeker hahaha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat hier niet over een deur afhangen, de deur hangt scheef in de sponning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@bonniebiker Ik BEN 'n leek! Maar een met 2 rechterhanden en een dosis gezond verstand. tis echt niet zo moeilijk! @eddijst Ja, door overbelasting van het bovenste en midden scharnier.... Ik heb toch ook aangegeven hoe je dát repareert. Lezen is soms zooo moeilijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan de deuren niet meer tellen welke ik heb moeten opknappen omdat die zogenaamde deskundige doe het zelvers dachten zelf wel even deur te kunnen hangen.
90% van die zelfverklaarde deskundigen weet absoluut niet waar ze mee bezig zijn.
Geef zelf timmerlessen op een VMBO school en als ik hoeveel leerlingen van zelfs de 4e klas niet fatsoenlijk een deur kunnen afhangen vind ik het ook niet gek dat er zo veel dhz'ers het dus niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@bonniebiker, Goed man. Is ook waar. Het viel me alleen wel op dat je mijn "leken" cursusje, hier door mij geplaatst, op zich niet afkeurde.
Ik vond je reactie daarom 'n beetje cynisch, zeker naar aanleiding van het antwoord dat je zelf aan de vraagsteller gaf: "Niet aan beginnen, (......)" Ik zie me zelf echt niet als een "zelfverklaarde" deskundige, integendeel. Bij mij zijn de eerste deuren heus ook wel mislukt hoor. Het gaat er hier om dat je in een paar woorden iets duidelijk kan uitleggen. Wat men er verder mee doet is aan de lezer. Ik ga hier geen antwoorden geven als ik niet zeker weet dat wat ik neerzet ook hout snijdt. Ik kan verder heel goed tegen kritiek hoor. Graag zelfs, daar leer ik ook weer van. Groetjes en 'n fijne zondag nog, Dick
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijstje is op zich prima, helaas voor de meesten bij lange na niet voldoende.
Goed afhangen kan je alleen leren door veel oefenen.
daarom ook dat ik er zo'n 2 weken aandacht aan besteed bij mijn leerlingen, en sommigen die meer oefening nodig hebben zelfs langer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal met je eens.
Zijn we nou weer vriendjes?

Andere antwoorden (3)

Als je geen ervaring er mee hebt dan ook niet zelf aan beginnen.
Is een klusje waar menig timmerman mee onderuit gaat.

Toegevoegd na 1 dag:
Kan de deuren niet meer tellen welke ik heb moeten opknappen omdat die zogenaamde deskundige doe het zelvers dachten zelf wel even deur te kunnen hangen.
90% van die zelfverklaarde deskundigen weet absoluut niet waar ze mee bezig zijn.
Geef zelf timmerlessen op een VMBO school en als ik hoeveel leerlingen van zelfs de 4e klas niet fatsoenlijk een deur kunnen afhangen vind ik het ook niet gek dat er zo veel dhz’ers het dus niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 is idd niet goed om t zelf te doen je maakt het dan soms nog erger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, heb menig deurtje van enthousiaste doehetzelf-er weer echt moeten hangen.
Indien een deur scheef in de sponning hangt, zijn er schroeven van het bovenste scharnier losgetrokken.
Dit had eigenlijk niet moeten gebeuren, de deur kan normaal deze druk ( 35 kg.) wel aan.
Wat nu te doen, vervang alle schroeven door langere schroeven, mogelijk waren ze te kort.
Als dat niet zal helpen, plaats dan een extra scharnier aan de deur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ (nou jij nog khepput ;-)
Langer werkt niet altijd, soms moeten ze juist breder zijn, of zowel breder als langer, dan zit het zeker goed. Als het kozijn tenminste nog goed is. Kan trouwens ook een binnendeur zijn met zo'n opdekdeur scharnier. Tijd voor een foto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms is de oplossing heel erg simpel en met langere schroeven heb ik het twee keer opgelost, maar mogelijk is het zo'n binnendeur van hardboard en te dunne latten er in.
Kan van alles zijn en ja die minnaars, daar zit ook een schroefje aan los!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of die werken al hun hele leven in de bouw en hebben verstand van zaken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
denken ze..............
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij hebben jullie het over twee verschillende dingen.
Eddijst heeft het over een deur die goed gehangen heeft en nu scheef hangt. (zoals in de informatie in de vraag staat) Ik denk dat bonniebiker het over het afhangen van een nieuwe deur heeft, dat is een heel ander verhaal en een stuk lastiger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja denk ik ook, een paar nieuwe langere schroeven er in draaien kan iedereen, maar scharnieren aan een nieuwe deur maken is echt wel vakwerk, daar zijn een paar foefjes voor, zeker als je alleen bent best wel moeilijk, dus voor de meeste onmogelijk.
Zet de deur open (haaks op de muur) en kijk dan wat de oorzaak is. Probeer de deur op en neer te bewegen of laat iemand anders dat doen terwijl je naar de scharnieren kijkt.
Het kan zijn dat de scharnieren los zijn gekomen en dan zullen wat grotere schroeven meestal uitkomst bieden. Eventueel uitgelubberde gaten opvullen met vulmiddel.
Alleen in het geval van heel goedkope dunne scharniertjes kunnen de scharnieren zelf verbogen zijn. In dat laatste geval moeten de scharnieren worden vervangen.
Als je de deur ondersteunt met b.v. een dik boek kun je de scharnieren een voor een vervangen zonder dat je de deur opnieuw moet afhangen.
Ook bij losse schroeven kan het ondersteunen van de deur goed van pas komen.