Mijn deurbel blijft brommen, zelf nu ik een nieuwe transformator heb geinstalleerd? Hoe stop ik het brommen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.5K
capthavoc
12 jaar geleden
vocht in je bel ?

Antwoorden (3)

Als jouw deurbel door een belknop met verlichting bediend wordt dan zal de betrekkelijk kleine stroom van het lampje toch genoeg stroom door de bel laten lopen waardoor hij kan brommen.
Het verwijderen van het lampje lost het probleem op.
Als de trafo bromt dan kan het voeden van de bel met batterijen een oplossing zijn, de bel moet dan wel voor gelijkstroom geschikt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Los zittende lamellen van de ijzeren kern van het transformatortje brommen ook. Ook zonder belasting. Die kun je in de lak zetten, maar een batterijtje is stiller en op de lange duur ook waarschijnlijk goedkoper, een brommende trafo gebruikt meer energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe en waarom bel trafo's brommen weet ik, de vraagsteller zegt alleen dat de bel zélf bromt.
Daarop heb ik mijn antwoord gebaseerd.
Verder werken lang niet alle bellen en zoemers op gelijkspanning, alleen de typen met een onderbrekercontact of het ding-dong soort werken ook op batterij.
Het brommen van een trafo is vaak een minder probleem omdat hij meestal aangebracht is in de meterkast.
Het geluid wordt dan al voor een groot deel tegengehouden door de deur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Gewoon correct!
escape
12 jaar geleden
Ah, sorry, ik heb de vraag niet goed gelezen. Ik ga mijn foute antwoord verwijderen. +1.
Een transfo gaat pas brommen als die belast is. In uw geval door het lampje welke in de drukknop zit. Eens proberen met een lampje van lager vermogen inzetten. Meestal zit daar een model autolamp in. Dat lampje kan u zich aanschaffen in een autoshop.
Ook kan u dit vervangen door een LED-lampje met is serie een diode en weerstand. Uzelf of iemand uit uw kennissen kring zal dit dan wel even moeten solderen. Nu zal dit maar 20 mA verbruiken wat ook nog eens een besparing zal opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vuil in het drukknopje kan een lichte kortsluiting veroorzaken waardoor de stroomkring niet volledig onderbroken is.

Schroef de drukknop er af en reinig hem inwendig grondig.