Hoe krijg je een pot groente (of appelmoes enz.) het makkelijkst open zonder een gat in het deksel te maken?

Ik heb vaak ruzie met potten groente. Ik krijg ze vaak niet open en moet dan mijn man weer vragen om hulp... Ik zou het ook graag zelf voor elkaar willen krijgen zonder grof geweld of een gat in het deksel. Wie heeft de gouden tip? ( pot ondersteboven houden en erop slaan helpt bij mij niet).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.8K

Antwoorden (10)

Gewoon met een schroevendraaier even de zijkant kort oplichten, zodat er wat lucht onder komt. je voorkomt beschadiging van het deksel op die manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan diverse hulpmiddelen om potten te openen, verkrijgbaar in winkels voor huishoudelijke artikelen.

Deksel onder de hete kraan houden werkt soms ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deksel onder de hete kraan werkt prima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, ik heb een keer een heel handig groen geval van hak gekregen in de supermarkt bij een paar potten groenten. Mijn kind van toen drie kon toen zelfs potten openen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad de Jarkey is ideaal, ik heb hem al jaren en gebruik hem met heel veel gemak.
Is bij blokker verkrijgbaar voor een paar euro's
De Jarkey! Ik zoek even een linkje voor je :-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Heel simpel: http://www.thuiszorgwinkel.nl/jarkey-potopener.html

Het is een hefboommechanisme, daarmee haal je het vacuum van het deksel af zonder dat je veel kracht nodig hebt. Het deksel zit meteen los, en is ook nog gewoon te gebruiken.

Verkrijgbaar bij thuiszorgwinkels en via internet.

Toegevoegd na 5 minuten:
En er is écht niet veel kracht voor nodig: ik kan zonder handspalken niet eens een theekopje tillen, maar met dit hulpmiddel kan ik wél potten openen (met spalken, dat wel ;-))

Toegevoegd na 3 uur:
Ik meende te weten dat Blokker 'm ook had, heb dat voor de zekerheid nog even nagekeken. Klopt inderdaad, Blokker heeft 'm, en sommige supermarkten ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Handiger als zo'n groot grijpding die je bij Blokker koopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor ding is dat dan? Je hebt vaak van die antislip-doekjes, daar heb je nog steeds behoorlijk wat kracht voor nodig. En een schroevendraaier vind ik absoluut niet veilig, maar dat zal voor iemand met meer controle over z'n handen al anders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dus een pottenopener van Hak, gewoon een simpel plastic geval waar je geen gaatje mee hoeft te maken. Het is gewoon een hefboompje voor onder de rand van het deksel. Vraag eens in de blokker denk ik dan want dat ergoding zal veel duurder zijn. Hak deelde die toen gratis uit als je een paar potten appelmoes kocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, hij is vijf euro. Is nog te doen want het systeem werkt prima en een stuk veiliger dan gaatjes prikken in deksels maar kijk voor de zekerheid even bij de blokker of daar ook zoiets ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die potopener van Hak werkt volgens hetzelfde principe. De Jarkey heb ik ook wel eens bij de Blokker zien liggen trouwens, maar ligt er volgens mij niet standaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mede GV' ers kijk even bij mijn antwoord. Al 35 jaar een Brabantia allesopener en werkt nog steeds perfect voor werkelijk alle potten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jarkey is ideaal, dikke plus :)
Enige nadeel, voor mij dan, is dat je wel met je andere hand de pot moet kunnen tegen houden zodat hij niet wegglipt...Anders wordt het een zooitje in je keuken, kan ik je vertellen uit ervaring, hihi :P Maar kracht heb je er absoluut niet bij nodig :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pot vasthouden blijft lastig inderdaad, die klem ik vaak tussen m'n benen. Maar in de tijd dat ik mijn ene arm écht niet kon gebruiken, kon ik sowieso niet koken of iets in die richting, omdat m'n andere arm ook slecht is. Ik denk dat als iemand één hand niet kan gebruiken en verder één goede arm/hand heeft en dus echt eenhandig gaat koken, er ook nog andere hulpmiddelen nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Heel handig.
Ik heb nog zo`n handmatige blikopener waarmee je het deksel kunt opwippen. Daarna kun je het deksel makkelijk opendraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stukje schuurpapier wat je over het deksel legt zodat je meer grip hebt. Tupperware gaf ooit als cadeautje van die geruwde doekjes ,om potten makkelijk te openen, en die zullen ook wel te koop zijn, schuurpapier heeft hetzelfde effect
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een theedoek, dat werkt ook hetzelfde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je nog behoorlijk wat kracht voor nodig. Zal voor de meeste mensen geen probleem zijn trouwens, maar als je echt minder kracht hebt of kunt zetten, red je het niet met alleen zo'n anti-slipdoekje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt inderdaad wel. Als je niet veel kracht in je handen hebt, heb je meer aan sommige andere tips die gegeven zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke tip +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een postelastiek rond de rand van het deksel heeft hetzelfde effect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zo,n rubberendoekje van Tupperware! en ik leef nog lang en gelukkig
anneliez
12 jaar geleden
Hoera ;)
Met de heft (handvat) van een tafelmes een ferme tik op de deksel geven, hierdoor ontstaat er een luchtlek in de rubberafsluiting en wordt het vacuum opgeheven, je kunt dan makkelijk de deksel verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik geen sterke man in mijn buurt heb, dan tik ik de pot even tegen een muur (of tegen de rand van het aanrechtblad). Met de rand van de deksel kun je een tik tegen de muur geven. Het moet wel in een bepaalde hoek en met een ferme tik. Ik moet zelf ook een paar keer tikken voor ik de juiste hoek heb en de deksel los is. Door het tikken tegen de rand van de deksel komt er een deukje in en lucht in de pot. Je hoort dan een "plop" en dan kun je de deksel zo los draaien :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Percies! Dat is de makkelijkste manier. Ik houd de pot goed vast en tik met de rand van de deksel hard tegen een muurtegel (die is op de goede hoogte). In feite hou je de rand van de deksel in een hoek van ongeveer 45 graden t.o.v. de muur.
puntje van boterham mes onder de deksel zetten en deze omhoog trekken (voorzichtig) je hoort dan een pff/plop of zoiets en dan draai je hem makkelijk openen. De deksel is niet beschadigd en je hoeft geen aparaat te kopen, neem aan dat je een boterham mes vast in huis hebt. Je kan het ook met een ander mes doe maar boterham mes is stevig en niet zo scherp en dus veiliger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al 35 jaar een Brabantia allesopener en daar krijg ik werkelijk zonder al te veel moeite ALLE potten mee open. Het is er zo eentje met puntige uitsteeksels aan de zijkant en die druk je in het deksel en dan plopt het deksel zo van de pot af.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb even gegoogled en dezelfde allesopener is nog steeds te koop en kost 12,95 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als het gaat om iets dat je "in het deksel drukt", maak je daarmee dan het deksel dan niet kapot? Ik heb gegoogeld op die allesopener van Brabantia, maar werd helaas niet echt wijzer als het gaat over de werking ervan.
Als je de potten ook niet met een Jarkey open krijgt (die overigens ideaal werkt!) zijn er nog meer oplossingen.
Ik kan zelf geen enkele kracht meer zetten in mijn linker hand en hem ook niet gericht bewegen, dus als ik kook moet alles met 1 hand. Daarom gebruik ik een elektrische dekselopener. Die van mij is via de revalidatie gekocht, maar even googlen leerde mij dat ze (weliswaar in een beetje ander model dan de mijne, maar dat maakt niet uit) gewoon te koop zijn voor iedereen.
Bijvoorbeeld hier:
http://www.mooihandig.nl/shop/Elektrische-blikopener-p-203.html
en hier:
http://www.mooihandig.nl/shop/Elektrische-dekselopener--p-204.html

Hier hoef je echt helemaal niks voor te doen. Je zet hem op het potje en het apparaat draait voor jou de deksel los met 1 druk op de knop.