Zijn unidekplaten geschikt voor een buitenmuur van binnenuit te isoleren?

De buitenmuur is een spouwmuur en is niet geisoleerd. Er komt nooit zon op en de muur ligt op het noorden. Graag wil ik deze van binnen isoleren. Ik wil graag iets waar ik zo min mogelijk werk aan heb. Zijn unidekplaten geschikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Heeft u spouwisolatie in de spouw al overwogen ? ... Unidek heeft zowel isolatiemogelijkheden voor koude en warme isolatie. U wil van binnenuit isoleren , dat noemt men warme isolatie. U dient voor u aan de slag gaat te informeren of de platen geschikt zijn . Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke isolatie is geschikt, onder een voorwaarde.
De ruimte tussen de isolatie en de buitenmuur (bij jou de binnenkant van het binnenblad), moet een beetje geventileerd worden met buitenlucht, en de isolatielaag, moet aan de binnenkant, dampdicht gemaakt worden, en er mogen ook geen kieren zijn waardoor binnenlucht naar de koude muur kan lekken.

De binnenlucht is warmer dan buiten, en bevat vocht. Als die warme binnenlucht bij het koude binnenblad komt, ontstaat daar condensatie
Let ook op stopcontacten in de unidek platen, ook die moeten luchtdicht afgewerkt worden.

Als je bijv een streep PUR in kieren spuit, let dan op dat die streep overal on-onderbroken is. Juist als je een stukje openlaat, is dat een plek waar vochtige lucht naar buiten gaat en condens oplevert.

Als je dikkere isolatie dan 10 cm overweegt, bedenk dan dat er aan de randen koudebruggen kunnen blijven.
Bijv een betonnen vloer of verdiepingsvloer, blijft in contact met de koude buiten muur.
Daarom blijft het nuttig de spouw te isoleren, dat reduceert ook de koudebruggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie voor de reacties, ik denk wel dat ik hier iets mee kan. P.s. de spouwmuur isoleren is idd het beste maar voor ons geen optie. Wij gaan het huis (buitenmuren) van buiten verven en hebben ons laten vertellen dat als je de spouwmuur vol spuit en de buitenmuur aan de buitenkant geverfd wordt vocht dat er in de muur zit/komt niet meer naar buiten kan en dat daardoor de verf sneller zou kunnen afbladeren.