Hoe weet je of de CV pomp nog wel voldoende hard pompt?

De CV krijgt niet het hele huis warm, juist nu het vriest valt dat op.
Ik verdenk de CV pomp dat hij niet hard genoeg pompt.
De huiskamer gaat nog wel, maar andere delen krijgen nog wel warm water, maar niet genoeg, het is net alsof het water daar te langzaam stroomt om er voldoende warm water naar toe te krijgen, de aanvoer is warm, maar de afvoer is koud.
De kranen werken, en staan open.

Als de CV ketel de boiler moet opwarmen, gaat de 3-weg klep om, en de pomp heeft dan voldoende pomp capaciteit om de boiler heet te krijgen. Dus, het lijkt alsof de pomp wel goed werkt

Maar dus niet als als hij het huis moet verwarmen.
De pomp is niet getuurd, het is aan/uit dus boiler en CV verwarmen zou hem even hard moeten laten draaien.

Ik heb de 3-weg klep vervangen, die was stuk, maar werkt nu weer OK.
Hoe beoordeel je in deze situatie of de pomp goed werkt, of vervangen moet worden?

Of hoe komt het dat hij onvoldoende warm water het huis in krijgt?

(Het is een agpo econforte ketel SG 26
26 kW dus
maar voor het huis is maar 10 kW nodig)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
33.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe hoog is de temperatuur van je cv-water ingesteld?
Staat die niet te laag?

Het beste antwoord

hoi Henk,

luister naar de pomp als hij draait, ruist hij? borrelt hij? of hoor je een krachtige waterstroom? luisteren doe je door een lange schroevendraaier tegen het pomphuis te houden en het andere einde tegen je oor, eigenlijk het bot voor je oor. dan hoor je het goed zonder storende omgevingsgeluiden.

dit type agpo heeft twee pompen, met twee keerkleppen, maar jij hebt het over een driewegklep, dan zou er slechts één pomp in zitten. de driewegklep heb je al vervangen, ik ga er van uit dat hier geen fout meer in zit. (kan je voor de zekerheid controleren, door heet water te tappen en voelen aan de uitgang van het CV water. als die warm wordt is er iets mis met de klep of de afstelling daarvan.
heb je toch een CV ketel met twee pompen, dan wordt juist de CV retourleiding warm wanneer je warm water tapt.
er is dan een keerklep die niet doet waarvoor hij is aangenomen.
andersom testen kan ook, maar dat is wat lastiger.

veel pompen hebben een 'meer standen' schakelaar waarmee je het toerental kan regelen. moderne ketels hebben een vergelijkbare regeling via de micro controller in het regelkastje.
meestal staat het toerental laag ingesteld, wegens stroombesparing. maar nu heb je toch wat meer nodig.

dan is er nog de brander zelf, staat het water wel op 90/70 ingesteld? P-regeling, kleine I waarde, waardoor hij snel naar 90 graden loopt. ketelthermostaat op 90 zetten.

afstelling van de voetventielen, als een kleine radiator dichtbij wat al te ruim staat afgesteld, dan zal deze kleine kokend heet worden, en snel zijn (veel te) hete retourtemp weer aan de ketel terug geven. het gevolg van die hoge retourtemp is wel dat het gehele temperatuurbeeld omlaag wordt geregeld.
een energiebesparend gedrag, dat nu juist eventjes ongewenst is.

elke radiator, groot en klein, moet DEZELFDE retourtemperatuur hebben, dus met een contact termometer alle voetventielen nalopen en overeenkomstig afstellen.
de heetste retouren moeten worden geknepen!
telkens wanneer je een knop versteld, verlopen alle andere waarden, dus je bent hier wel een (zon)dagje mee bezig.
ik weet het zeker, ik heb het zelf ook gedaan.

dat was bij mij namelijk de oorzaak, nu is het lekker warm
ik heb een Vaillant HR solide van 18 KW en een groot vrijstaande woning, dus jouw mega ketel moet zeker volstaan.

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De CV pomp klinkt niet stuk, maar hard draait hij niet.
Een van de twee vloerverwarmings pompen maakt nog wel draaigeluiden, maar wel erg weinig, ik denk dat hij stuk is. De ketel produceert nu water van 80 graden, en bij deze pomp voel je dat het warme water ook meteen naar de afvoer stroomt. Bij de ketel bleek dat de buitensensor los was, de ketel werd niet warmer dan 65 graden, de temperatuur zou met het knopje tot 90 graden te regelen moeten zijn, maar dat werkt niet, bij open aansluiting van de buitensensor Ik heb de buitensensor weer aangesloten, hij is waarschijnlijk kort gesloten, want de ketel gaat nu naar 90 graden en koelt dan af tot ca 70, ongeacht het knopje. Het is nu weer warm in huis, dankzij de hoge watertemperatuur.

Andere antwoorden (4)

Misschien helpt het waterzijdig in te regelen.
Dus een beetje knijpen van de radiatoren beneden met de kranen om zo meer stroming naar boven te krijgen.

Weet je zeker dat er geen lucht in de radiatoren zit en dan met name boven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik geprobeerd
Maar het is een combinatie van 2 vloerverwarmings gedeeltes en losse verwarmings circuits. Het gekke is dat als je een gedeelte dicht draait, de warmte toch niet naar het open gedeelte gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen normale radiatoren met veel water, maar elementen met alleen leidingen, daardoor is/was bij de gebruikelijke pompwerking lucht in die leidingen geen probleem. Lucht spoelt mee tot het bij een automatische ontluchter gevangen wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een vergeten voetventiel gevonden dat inderdaad dicht stond.
Voorop gesteld dat alles ooit eens wel goed is gewerkt heeft, denk ik dat er een lucht probleem is.
Nummer de radiatoren vanaf de ketel en kijk welke radiator niet goed meedoet daar zit vaak een lucht bel.
Zoek het hoogste punt van de leidingen in het systeem op en kijk of daar ontluchtingskraantjes zitten.
de pomp kun je testen door alle radiatoren dicht te zetten en dan dicht bij de ketel voelen of de retour opwarmt.
Maar eerst alles eens goed ontluchten en het systeem op druk brengen.
Check ook de drieweg klep nogmaals want als die niet goed gestuurd wordt krijgt alleen de boiler warmte en als die dan warm genoeg is stopt de cv met stoken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 3-weg klep deed het goed na het vervangen, maar ik zal dat nog eens controleren.
De ontluchting is gebeurt en de automatische ontluchters werken ook nog steeds, dat beek ook na de vervanging van de 3-weg klep Als alle kranen dicht staan, kan het water niet stromen en stijgt de temperatuur snel en slaat hij af met fout code "te heet" oid. Ik heb er al stoom zien komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij afslaan moet de retour HEET terugkomen anders is er een lucht probleem.
Het lijkt me dat je kookbeveiliging in werking treed.
De kook beveiliging slaat pas in als er iets niet goed werkt. Kook beveiliging slaat in: lucht in de ketel.
Het lijkt dat op lucht in de ketel.
Check de maximaal thermostaat. Ook bij minimale pompwerking of capaciteitverlies van de pomp moet de ketel zijn werk doen, zonder foutcode. In de ketel zit een voor-ingestelde maximaalthermostaat die moet eerst in werking treden en niet de kookbeveiliging. De maximaalthermostaat is instelbaar tussen ca 60 en 80 graden celcius. De werking van de pomp check je de door de schroefdop op het pomphuis los te draaien, druk het spindeltje dat vrij komt naar binnen als dat mee gaat draaien dan draait de pomp.( Met de achterkant van het handvat van de schroevendraaier)Check werking van de pomp. Doe dit bij draaiende pomp deze ontlucht je dan ook op die manier, er komt wat lekwater uit maar niet veel.
Is de waterdruk wel genoeg? 1 tot 1,5 bar?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderin 2 bar, de ketel staat op het hoogste punt, ca 5 m hoger.
Bij het testen zeker niet ALLE radiatoren dicht zetten want er moet circulatie blijven bestaan. Wat ik voorstel is hetvolgende.
Boven de radiatoren open laten, de rest dicht. Als er circulatie is moeten de bovenste nu opwarmen en dan zal stilaan de retourleiding aan de ketel beginnen opwarmen.
Is dit het geval dan is de pomp en druk ok maar zit het systeem vol lucht.
Is dit niet het geval is dan zal waarschijnlijk te weinig druk in de leidingen zitten, ook al wijst de manometer voldoende druk aan. De manometer kan nl defect zijn. Je moet min 0,1 bar per meter opvoerhoogte hebben + min 0,5 bar extra voor de zekerheid. Dit is de startdruk met een koud systeem. Als bij het volledig opwarmen een overdruk zou ontstaan zal die ontwijken via de overdrukklep.
Een praktisch voorbeeld leert ons dat bij een hoogste radiator op 10 meter je 10 x 0,5 + 0,5 = 1,5 bar minimum nodig is.
Als dit alles OK is en nog geen voldoende circulatie is dan blijven 2 mogelijkheden over.
1) de driewegklep is verkeerd gemonteerd, dus nazien en opnieuw testen.
2) en als laatste mogelijkheid de pomp geeft onvoldoende debiet. Demonteren en de staat van de schoepen nazien maar zeker kijken ook of het schoepenrad niet los zit op de as, zo ja dan is de spie gebroken, gebeurd zelden maar het kan. Herstellen of vervangen.
Succes en laat via dit kanaal eens iets weten aub.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DE CV ketel staat op het hoogste punt, en ik vul het systeem met max 2 bar (gemeten op het laagste punt) bij het vulpunt.
Zowel boven als beneden zijn er gedeeltes die niet warm worden, maar waar wel een beetje water naar toegaat, omdat op die koude gedeeltes de aanvoer warm is, maar de afvoer koud.
Bij de warme delen van het huis zijn zowel aan- als afvoer warm, die moet ik dus knijpen, realiseer ik me nu. De 3-weg klep is vervangen door een identieke met A en B aansluiting echt op dezelfde plek.
Maar ik zal de werking nog eens controleren, toen de kapotte 3-wegklep er nog in zat, vormde de boiler een soort kortsluiting in de stroming, via de boiler. Dus na het vervangen door een goede, die de boiler ook afsloot, verwachte ik dat de stroming wel voldoende zou zijn voor alle gedeeltes van de CV installatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist niet dat de ketel boven de radiatoren stond. Ik zou voor alle zekerheid die 3-wegklep controleren door de motor eraf te halen en dan manueel te draaien om de diverse richtingen op doorstroming te controleren, ik heb de indruk dat het inwendige van die klep niet overeen komt met de stand van de motor. Desnoods uitbouwen en visueel controleren.
Doordat die ketel boven staat bieden de bovenste radiatoren de minste weerstand en zouden dus eerst moeten warmen, dus zitten die waarschijnlijk vol met lucht. Pomp stoppen, radiator dicht draaien en dan ontluchten. Niet vergeten weer water bij te vullen tot op nominale druk. Een andere mogelijkheid is dat die radiatotkranen inwendig vast zitten, weinig waarschijnlijk maar alles is mogelijk. Wel een ding tegelijk uitvoeren om de oorzaak te kennen. Succes.