wasmachine in de schuur pompt geen water meer, ik zit te denken dat de leiding mischien bevroren is, hoe kan ik de leiding vanaf het huis afsluiten ?

de radiator in de schuur werkt nog wel, de electronica van de wasmachine werkt ook nog wel, alleen als je start drukt zoemt hij alleen maar.
Ik ben dus een beetje bang dat de leiding bevroren is, en als het straks warmer is, gaat barsten.
op de foto's gaat het volgens mij niet om de blauwe leiding maar de PVC, die naar de schuur leid.
De vraag is dus; denken jullie dat de leiding bevroren is, en hoe kan ik het hier afsluiten (of moet dat wellicht ergens anders)

alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Als er een kraantje is moet dat in je kruipgat zitten.
Dat is een klei kraantje en dat moet dicht bij de leiding zitten die naar de schuur loopt.Als ik jouw was zou ik met een föhn proberen te ontdooien,en dan ff van de waterleiding afhalen.
burgos
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou dat kraantje dan in huis zitten of onder de schuur oid ?
de foto die ik heb genomen is aan de rand van het huis (je kunt de leiding de buitenmuur uit zien gaan op de eerste foto) zoals je op de foto's kunt zien zijn er geen kraantjes..
Reddie
12 jaar geleden
Ontdooien zou ik eerder met natte hete doeken doen. Water bevat veel meer warmte dan de lucht uit de fohn, die ook nog voornamelijk langs de leiding gaat.
burgos
12 jaar geleden
Er moet toch ergens een klein kraantje zitten?
j5m
12 jaar geleden
Als je leiding hebt ontdooid omwikkel hem dan met schuimrubber.
Er zijn van die schuimrubber omhulsels te koop speciaal voor leidingen.
Dan is de kans kleiner dat hij nogmaals bevriest.
En gebruik in je schuurtje een elektrische vorstbeschermer.
j5m
12 jaar geleden
die kost ongeveer 20 euro Kijkshop en kan een hoop ellende voorkomen de volgende keer.
Die 2 blauwe dat is verwarming,
de dikke pvc is afvoer.
Er loopt nog het een en ander, vooral rechts op de 2e foto, ik gok 1x water met aftakking(en) en 1x elektra (die kronkelende) maar dat is slecht te zien.

Een leiding knapt als ie bevriest, niet als ie ontdooit. Meestal gaat ie als ie knapt meteen lekken en kort daarna spuiten, dus als alles nu droog is er waarschijnlijk niks aan de hand, hoewel soms het pas gaat lekken als de leiding weer ontdooit.

Ik zou de kraan waar de wasmachine op is aangesloten dicht doen, de wasmachine slang eraf halen en dan kijken of er water loopt als je de kraan weer open doet. Dan weet je of het aan de wasmachine ligt of aan je leidingen.

De afsluitkraan van de leiding kan bijna overal zitten, dus dat wordt zoeken, zou trouwens best dat je lui waren en het kraantje vergeten zijn. Begin eens bij de watermeter, vaak zitten daar vlak achter een paar splitsingen en kranen.