Welke materialen zijn voor geluiddemping op muren en vloeren praktisch/betaalbaar/effectief? Zie uitleg.

Ik heb een drumstel staan in een zolderkamer, en vanwege geluidsoverlast wil ik graag de kamer wat meer isoleren van geluid. Het is een kamer(dakkapel), met raam aan 1 kant.

Welke materialen zijn goed geluiddempend, voor vloer of muur? Misschien zelfs plafond en raam? Met bron graag, maar zonder is ook prima!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Begin met lekkere dikke gordijnen, vind je wel in een kringloop winkel en hetzefde voor vloerbedekking, dit absorbeert al veel geluid.
Wij hadden de muren behangen met kurk platen, maar dat is niet echt heel goedkoop, klinkt wel mooi.
In de bouwmarkt zijn wel geluids isolerende platen te koop maar ook hier geldt dat het voor een hele kamer toch prijzig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geluid wordt gedempt door stoffen met een grote massa. Dus stoffen die zwaar zijn, zoals steen of beton.

Als je heel veel lawaai maakt zoals bij een drumstel, is er in feite geen geluiddemper voorhanden. Je kunt wel gordijnen ophangen of iets dergelijks, maar dat kost ook geld en brengt de geluidsbelasting bij de buren met nul decibel terug.
12 jaar geleden
het goedkoopste is vanouds eierrekken die je tegen de muren plakt en zware gordijnen dempen het geluid ook.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
praktisch EN betaalbaar EN effectief

Het enige wat betaalbaar effectief maar praktisch?
Oude matrassen: op de vloer, alle wanden en plafond.
OP de plek waar het drumstel staat leg je 1 of meerdere platen underlayment op de matrassen.

De enige andere effectieve methode is een hok in de kamer boven:
Dus op geluiddempend materiaal een vloer bouwen, daar wanden en een plafond op boven en dat aan de buitenkant helemaal doen met geluiddempend materiaal.
Duurder en je moet er de ruimte voor hebben.