hoe kan het, dat ik voltage meet wanneer lampen uit zijn?

We hebben vandaag in onze woning gemeten bij verschillende lichtpunten (zit geen lamp aangesloten) van de 8 zijn er 6 gemeten met voltage wanneer de knop uit is. Vanaf 32v tot 70v. Ik begrijp dat dit een lekstroom kan betekenen? hoeveel volt zou een uitgeschakeld punt mogen geven, wat zou een oorzaak kunnen zijn en is dit gevaarlijk? Het gaat om een huurwoning(+-1930) en onze woningbouw wil wel eens moeilijk doen dus alle informatie hierover is welkom. Dit klinkt in ieder geval voor ons niet veilig. (onze buren bleken nog veel meer problemen te hebben aan onderhoud dus we willen ook toch onze veiligheid bekijken)

Alvast bedankt! met vriendelijke groeten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Als er geen lampen aangesloten zijn en de schakelaar staat uit dan kan de losse zwarte draad capacitief spanning oppikken van een spanningvoerende bruine draad in dezelfde buis.
Dat is een heel normaal verschijnsel dat met een niet al te gevoelige universeelmeter al aangetoond kan worden, ook in een nieuwe installatie.
Ook het neonlampje in een spanningzoeker kan er al op branden (> 75V)
Zodra je de spanning probeert te belasten doordat je een lamp aansluit dan zal deze spanning dan ook direct naar het nulpotentiaal van de blauwe draad zakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi! bedankt voor dit antwoord tot zover!
Ik weet niet precies welke meter dit gemeten is maar in ieder geval wel 1 voor proffecioneel gebruik. een meter warbij 2 punten gemeten worden, zoals de lamp ook de 2 draden gebruiken zou. is het ook dan geen probleem? Het klonk mij niet zuiver in de oren. zou dit betekenen dat het lichtpunt waarbij wel >1v gemeten was juist de foutieve zijn?