Hoe verander je de minimale temperatuur van een Vaillant VHR 18-22 C?

ik heb een Vaillant HR solide combi verwarmingsketel.
de vorstbeveiliging spreekt bij +5graden aan.
ik wil mijn vloerverwarming blijven voeden met 25 gr water.
hiervoor wil ik de minimale temp (allleen in het stookseizoen) verhogen tot 24 graden. hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

In de link veel data,
op pag 48 sensor weerstand waardes.
Door met die weerstanden te "spelen" (soldeerwerk) kan je je ketel voor de gek houden.
Bijvoorbeeld door hem te laten denk dat het 20 graden kouder is, de vorstbeveiliging gaat dan bij 25graden al in werking.
Door deze oplossing creëer je echter veel problemen, want je water temp gaat daardoor ook omhoog en die kan je niet lager dan 30 zetten, dat wordt dan 30+20=50.
(ik zet dit er toch neer want misschien dat je hierdoor op iets anders komt)

Toegevoegd na 8 minuten:
Een altijd aan systeem zou misschien wel kunnen, maar alleen als je vloerverwarming niet de enige verwarming is.

-thermostaat van de vloerverwarming op 25graden.
-(programmeerbare) thermostaatkranen op de radiatoren.
(temp van het cv-water kan dan laag, 50 graden bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is behoorlijk knoeiwerk als je het mij vraag.
het is me overigens nog steeds niet duidelijk waarom dre jansen de temperatuur niet onder de 25 graden wil hebben.
met een modulerende cv is dit toch niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad grote kans dat het knoeiwerk wordt, ik heb ook niet duidelijk genoeg neer gezet dat ik dit zeker niet aanraadt. Het is meer bedoelt om op ideeën te komen. Of wat drejansen wil makkelijk kan weet ik niet, het is een kwestie van een paar parameters aanpassen, maar of die aangepast kunnen worden is een vraag voor iemand die heel veel van dit type weet.
Ik denk dat zelfs de beste cv-monteurs dit niet eens weten. Vrees dat er bij Vaillant zelfs maar een paar mensen zijn die weten of en hoe het kan. Dan kom ik meteen bij een tip, probeer persoonlijk contact (email of telefoon) te krijgen met een oude rot in het vak bij Vaillant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Monaliza en Jackd,
zoals het er nu naar uit ziet zal het niet eenvoudig zijn.
de minimum watertemperatuur wil ik op 25 graden hebben omdat dan de vloerverwarming altijd op temperatuur is.
er is nog een 'normale' radiatoren verwarmingsinstallatie die op een normale aan/uit kamerthermostaat werkt. mijn gedachtengang:
als de vloertemperatuur altijd lekker warm is, dan hoeven de radiatoren niet zo loei heet te worden en heb je altijd warme voeten. vloerverwarming is traag, dus langzaam warm, en langzaam koud.
kom je thuis, dan duurt het lang voordat de vloer warm is. de vloerverwarming gaat dus gebruikt worden als basis verwarming.
ben je thuis, dan verwarmen de radiatoren in een mum van tijd het resterende stukje warmte. als je warme voeten hebt, voel je je al heel behagelijk.
dan hoeft de lucht temperatuur niet meer zo hoog te zijn. het idee om aan Vaillant te vragen is zo gek nog niet.
de printen in het document zijn anders dan het besturingsblok dat in mijn ketel zit.
dat besturingsblok heb ik (was ik ook niet van plan) geopend. bedankt voor de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jack D heeft het meest bij mij passende antwoord gegeven.
daarom is dat het beste antwoord.
helaas is er vooralsnog geen oplossing.
Vaillant heeft nog niet geantwoord. een modulerende waterthermostaat op de toevoer leiding die overschreven wordt door de schakelende thermostaat in de woonkamer zou een oplossing kunnen zijn.
helaas voorziet de schakeling in de ketel niet in deze oplossing. een modulerende kamerthermostaat is te complex voor mijn vrouw om te bedienen. dus die optie valt af.
ik heb momenteel twee typen modulerende kamerthermostaten liggen, maar beiden zijn te moeilijk voor haar. Zij moet immers de boel ook kunnen bedienen. bedankt voor jullie antwoorden.
groeten, Dré

Andere antwoorden (1)

De vorstbeveiliging kan je zelf niet instellen. deze gaat aan als de aanvoer 5 graden is, en verwarmt het water dan naar 30 graden. het is ook een beveiliging voor als je niet thuis bent.
je kan wel de thermostaat op 16 graden zetten dan zal het water wel ergens naar de 25 opgewarmd worden (afhankelijk van de buiten temperatuur) maar het is echt niet nodig die beveiliging werkt prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Monaliza, bedankt voor je snelle reactie.
ik weet dat de beveiliging goed werkt maar ik wil de boel een beetje belazeren.
de modulerende functionaliteit misbruiken voor een glijdende water temperatuur regeling. ik wil een schakelaartje of iets dergelijks, om in het stooksijzoen de minimale water temp op 25 graden te houden.
is het eenvoudig om de firmware aan te passen, dan is het mij om het even.
'zomers hoeft er natuurlijk helemaal niet gestookt te worden. een aanleg thermostaat, parallel over de kamerthermostaat zou moeten volstaan, maar dan heb je geen modulerende functie. jouw bijlage is een modernere verzie van de HR solide.
ik heb een voorloper van dit apparaat, dat nog prima werkt, dus nog lang niet aan vervanging toe is. groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb er nog even over na gedacht, maar wat is de bedoeling/doel van een minimale water temperatuur van 25 graden? ik neem aan dat als je 's winters gewoon thuis zit een water temperatuur van 25 graden veel te laag is. ik ben er ook niet van overtuigt dat met een aanlegthermostaat de modulerende functie van de verwarmingsketel niet meer zou werken. dat heeft toch niets met de temperatuur instelling te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ie gewoon nooit koude voeten wilt.