Op mijn fiets zitten 3 versnellingen, licht, middel en zwaar trappen. Opeens kan ik alleen nog maar zwaar trappen, hoe repareer ik dat?

Het is een versnelling die bij het handvat van het stuur zit, en die je rond draait om naar 1 of 2 of 3 te gaan.
Ik heb al gefrutseld aan het schroefje bij het wiel, heb de kabel nagelopen (die hangt een beetje los dichtbij het stuur)
heb gegoogled, wat kan ik nog meer doen?

Toegevoegd na 16 uur:
Allemaal bedankt. Omdat ik aan elk antwoord wat heb, geen beste antwoord ;(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Antwoorden (4)

Je moet controleren of met het draaien van het handvat ook werkelijk het kettinkje dat bij het wiel de naaf in gaat naar binnen en naar buiten beweegt.
Als de kabel slap hangt dan zal de versnelling niet werken omdat het kettinkje dan zo ver mogelijk naar binnengetrokken blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ga ik naar kijken.
Waarschijnlijk is de binnen- en buitenkabel die jouw versnellingen vanaf het stuur bedient niet (meer) goed gesmeerd. De overbrenging blijft dan 'hangen', en reageert niet meer op jouw commando's vanaf het stuur. De kabel vol laten lopen met WD40 lost dat soort zaken vaak op Katoen. Succes...

Toegevoegd na 3 minuten:
En zit maar niet in over mijn glas! Ik heb nog een 'kratje' achter de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral door het woord "opeens" ga ik ervan uit dat er iets gebroken is, waarschijnlijk de kabel, maar het kan ook de buitenkabel ergens niet goed zit.

Gebeurt er nog wat als je de hendel van de versnelling beweegt?
Als je aan de buitenkabel trekt, gaat de fiets dan wel in een lichtere versnelling? (met 2 man proberen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Jackd , dat ga ik na.
Nieuwe kabel laten monteren. Kabel naar de controle stift is stuk. Kosten ongeveer 18 euro. Mits er in de naaf een pal kapot is dat wordt het een ander verhaal. Zoek je rijwiel handelaar op!