Er _moet_ niets, het ligt eraan wat voor jou handig is.
Hoeveel ruimte wil je hebben tussen aanrecht en de onderkant van de kastjes? Ga je bijvoorbeeld een groot koffiezetapparaat op het aanrecht zetten, wil je iets onder je kastjes hangen (zo'n rek voor keukengereedschap bijvoorbeeld) of staat er alleen wat afwas? Dat kan nogal uitmaken.
Hoe lang zijn de gebruikers van de keuken, die moeten makkelijk in de kastjes kunnen komen - wil je ook bij de bovenkant kunnen of blijft die leeg of zet je daar eventueel wel wat dingen neer maar geen dingen die je vaak nodig hebt?
Je kunt dus de standaardafstanden aanhouden, of als je erg lang of klein bent, die afstanden wat aanpassen zodat het voor jou prettig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tussen het aanrecht en de bovenkasten wordt tussen 45 en 60 cm vrije ruimte voorzien zodat men voldoende bewegingsvrijheid heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb hem op 55 cm boven het aanrechtblad hangen
en dan is de bovenkant van de lange kasten allemaal gelijke hoogte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kastjes hangen (onderkant kast) 67 cm boven het aanrechtblad. Dat ze bij mij zo hoog hangen heeft er denk ik mee te maken dat mijn kastdeuren aan de bovenkant scharnieren en gedeeltelijk op de achterplaat (muurplaat) steunen. Belangrijk is denk ik dat je op een normale manier bij spullen kunt die op de bovenste kastplank staan of liggen. Mijn kasten zijn éénvakskasten (zitten dus geen kastplanken in).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nergens staat omschreven hoe hoog het moet hangen, zeker niet vanaf het werkblad.

Bij het ophangen van bovenkastjes gaat men uit van de gemiddelde lengte van een persoon, deze ligt op 1,68m.

Om het ergonomisch mogelijk te maken dat de meeste mensen gebruik kunnen maken van de kastjes moeten ze nooit hoger hangen dan 1.50m. maar ook weer niet lager dan 1.30m. omdat de mensen anders moet gaan bukken om er iets van de onderste plank te halen.