Hoe fixeer ik plakkaatverf op plastiek?

Ik herschilderde wat oud speelgoed van harde plastiek met plakkaatverf. Maar hoe kan ik de verf hierop fixeren zodat ik het nadien terug kan wassen? (het blijft immers speelgoed)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (3)

Plakkaatverf is hiervoor niet zo geschikt omdat het vrij dik is. Je zal of de verf moeten verdunnen, of andere verf gebruiken Daarnaast zal een eerst een kunststof primer moeten gebruiken om te zorgen voor hechting van de verf. Dit is verkrijgbaar bij iedere bouwmarkt. Ook zou je modelbouwverf kunnen gebruiken. Deze het sowieso beter op kunststof
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hard plastic is doorgaans PVC.
Plakkaatverf hecht daar niet op, ook niet met een primer.Als je het achter glas wilt tentoonstellen dan is -na voorbewerking (opruwen/primer)- de hechting misschien net aan voldoende.
Wil je het echter gebruiken, zie dan van plakkaat verf af en stap iver op acrylaatverf op oplosmiddelbasis (autolak oid)
en dek na verven/spuiten en net aan droog af met acryl blanke autolak.
Mits goed uitgevoerd is de hechting prima.

Je kunt ook met alkydbasis werken maar gebruik dan voor de aflak ook alkydvernis.

gebruik GEEN alkyd en acrylaat door elkaar, deze stoffen kunnen met elkaar reageren wat een heel lelijk resultaat geegt.

Maak voorafhget speelgoed schoon met bv, biotex,goed naspoelen en drogen en even opruwen met schuurpapier korrel 1000 ongeveer.

Ook modelbouwlak is bruikbaar maar voor wat grotere oppervlakten en in hoekjes is spuiten/airbrush beter.
Uit ervaring echter weet ik dat autolak heel goed toepasbaar is en relatief goed en voordelig in tal van kleuren te koop is.

Modellbouwlak kan alkyd, acryl of polyurethaanlak zijn. gebruik die NIET door elkaar maar blijf dan bij een merk/soort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vernis/Lak voor kunststof gebruiken,oa Rambo etc.
groet