Hoe zet je deze verwarming uit?

Ik heb hier een verwarmingselement die ik niet kan uitzetten. Heb de knop zowel naar rechts als links gedraaid. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze uit kan draaien of uit kan zetten uiteindelijk? (merk conec)

Toegevoegd na 25 minuten:
Bedankt voor de uitleg, heb net drie van deze knoppen (in een kamer) ze allemaal met de klok mee volledig gedraaid. Ze zijn inderdaad wat minder warm dan eerst maar heb nog steeds niet het idee dat ze in vorstvrij stand staan. Mijn thermostaat staat op 16 graden en naar mijn mening zijn de verwarmingselementen wel wat warmer dan 16 graden. (is dit normaal?) Ik ga het eens proberen om de schaalverdeling los te klikken en naar links te zetten.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb de knop van de radiotor af kunnen halen. In de foto's onder laat ik zien in welke staat ik de knop uitelkaar heb kunnen demonteren. Neem aan dat de zwarte boutje wat ik van binnen eruit heb kunnen schroeven de borgpin is. Kan iemand mij vertellen wat ik nu vervolgens kan doen om mijn radiator goed te kunnen afsluiten? Weet namelijk niet hoe ik de knop linksom kan verzetten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lz87,
Ik kan daar nóg niet uit opmaken hoe het zit. Je zult op een of andere manier de 2 uit elkaar moeten halen, maar dat is op deze foto slecht te zien, sorry.

Het beste antwoord

De nauwkeurigheid van dit soort kranen laat wel eens te wensen over, maar stuk gaan ze praktisch nooit.
Wel is het zo dat de boel een beetje inslijt zodat ze bij de vorststand niet voldoende afknijpen en bij de dichtstand (als die erop zit, soms niet) niet helemaal meer de watertoevoer afsluiten.

Niet de schaalverdeling moet los maar de hele knop. Het kan zijn dat je een borgschroefje moet losdraaien om de knop te kunnen oplichten. Anders even voorzichtig heen en weer bewegen en (best hard!) trekken. Pas op dat je je niet aan iets bezeerd bij die actie!
Daarna moet je het draaiende deel met de kartels iets verdraaien tot de gewenste vorstbeveiliging en dichtstand is bepaald. Dan de knop er weer op, en vergeet het evt. borgschroefje niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb er al meerdere meegemaakt die echt stuk zijn gegaan. gelukkig niet in mijn eigen huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien was er aan die nooit gedraaid, die stuk gingen. Dan kan ik me voorstellen dan de boel vastkoekt en als je er dan een keer aan draait de boel aan gort helpt. Dus het kan best, want alles kan stuk gaan na verloop van tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb drie van die knoppen waarvan er twee werken. 1tje half volgens mij. (kan ook aan mijn waarneming liggen) In principe kan je het zwarte onderstuk ervan draaien en dan komt de knop los. Vervolgens kan je de knop er vanaf halen alleen kan ik de borgschroef niet vinden. (ik zou zeggen dat het onder de schaalverdeling ligt maar daar vind ik niks) voorlopig gaat het goed als het niet zo is ga ik het vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de knop t.o.v. de basis (waar het zwarte onderstuk deel uit maakt) los maakt, zie je dan kartels? De aanpassing is het er op een andere stand weer op zetten. Anders voor nieuwe gaan, als het je eigen CV is.

Andere antwoorden (6)

Door de knop rechtsom te draaien zet je hem op het sterretje, dat is de waakvlam. Dan verwarmt ie niet, maar is alleen standby. Door 'm linksom te draaien zet je 'm op de diverse warmtes, waarbij 5 de hoogste stand is.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rechts draaien idd. en misschien staat de thermostaat op een min. aangegeven temperatuur, kun je daar naar kijken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
* stand;
is niet de waakvlam maar de vorstbescherming. wordt het nu extreem koud dan zal er toch warm water doorstromen teneinde bevriezen van de radiator te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een CV-radiator, geen gaskachel ;)
Met de klok mee volledig dichtdraaien. Dan staat hij waarschijnlijk op de 'vorststand' . Bij bevriezingsgevaar zal water worden doorgelaten.

Toegevoegd na 23 minuten:
De kamerthermostaat staat ingesteld op 16 graden. Buiten is het 4 á 5 graden. De ketel probeert door de verwarming van het water dus de kamer/ruimte op die zestien graden te krijgen. De radiator kan dus best (veel) warmer worden dan die zestien graden. Anders zou 't erg lang duren....

Toegevoegd na 26 minuten:
En....., als je 'm echt helemaal uit wil hebben zet de kamerthermostaat dan op 5 graden. Maar dan krijg je het wel erg koud, brrrrrrr......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je zoals aangegeven beide uitersten (links en rechtsom) hebt geprobeerd dan denk ik dat deze thermostaat knop defect is.

een nieuwe knop plaatsen is dan de enige oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik begrijp geen bal van die - ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je schrijft dat dit de 'enige' oplossing is, en dat is niet zo, geef ik ruiterlijk mijn min toe. Het is meestal slijtage of onnauwkeurig werken van de kraan en daar valt wat aan te doen zonder geld uit te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok.... beetje kort door de bocht vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
No hard feelings, het is maar een puntje. Ik heb je ook vaak genoeg geplust hoor voor je waardevolle bijdragen elders!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en netjes dat je je min wil uitleggen.
Dit is een thermostaatkraan, als je hem rechtsom draait zou hij op de laagste (vorstvrij-) stand staan.
Als bij normale temperatuur en de knop op vorstvrij toch warmte door de radiator wordt afgegeven dan is waarschijnlijk de knop en schaalverdeling niet goed gemonteerd of de temperatuurgevoelige balg die de kraan moet sluiten is kapot.
Je kunt de schaalverdeling losklikken en daaronder de bevestiging van de knop losdraaien.
Monteer hem een beetje meer linksom weer op de kraan je hebt dan wat extra ruimte gemaakt om de knop rechtsom dicht te kunnen draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u wel voor de goeie antwoord. Ik ga het even proberen eens kijken of het werkt. Kan je me uitleggen wat de temperatuurgevoelige balg is? Kan ik die ook loskopen wanneer ze kapot zijn? ( lijkt me vrij sterk wanneer ik drie van deze knoppen heb in één kamer dat ze alledrie stuk zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De balg is een soort harmonica die gevuld is met een stof die bij verwarming uitzet.
De balg drukt op een pennetje dat de eigenlijke kraan afsluit.
Het is niet waarschijnlijk dat er drie tegelijk stuk zijn.
Los kopen kan niet, je kunt misschien wel de hele knop los van de eigenlijke kraan kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmzz. net geprobeerd. Het is me niet gelukt om de schaalverdeling los te klikken. Heb de hele knop kunnen afdraaien (zwarte verbinding stuk) dan werd de verwarming ineens een stuk warmer. Ik zat al de kijken wat het ijzer binnen de knop is, dus dat is waarschijnlijk de balg dan. Kan je me vertellen hoe de schaalverdeling ervan los kan klikken, ben bang dat ik het sloop. =S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit type kraan ken ik niet, ik kan dus niet op afstand zien hoe dat losgeklikt zou kunnen worden.
Dat de radiator warmer werd is logisch: het pennetje dat de kraan moet sluiten wordt nu niet meer ingedrukt door de balg van de knop, dus de kraan staat dan helemaal open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ongeacht de schaalverdeling... als je de knop zowel linksom als rechtsom in uiterste stand hebt gehad en er blijft warm water stromen dan is m.i. die knop gewoon kapot.
vervangen door een nieuwe is dan toch echt het eenvoudigst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb gister bekeken, de verwarming is nu lauw geworden. Neem aan dat die het doet. Er is wel eentje die ietsje warmer is dan de andere dus de schaalverdeling kan ik misschien anders stellen. (weet alleen niet hoe dat moet) in ieder geval bedankt voor de goede en snelle uitleg.
Ik heb een paar jaar geleden ook eens naar thermostatische radiatorkranen gekeken en merkte dat er een enorm prijs (en waarschijnlijk kwaliteits) -verschil is. De duurdere hebben keramische klep of klepzitting, die beter bestand is tegen erosie door het langsstromende water. Als je een goedkope hebt en je zet die een heel klein beetje open dan zal er een straaltje warm water door die kleine opening geperst worden. Klep en/of zitting zullen eroderen en dan kan de klep niet meer lekvrij worden afgesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk zit het pennetje wat uit de kraan steekt zit een beetje vast, als je de knop eraf gehaald hebt dan moet de radiator gaan op warmen als de kamerthermostaat op vragen staat.
Probeer het voorzichtig met een tangetje op en neer te bewegen en zodoende wat losser te maken eventueel met WD40 erop spuiten.
Daarna kun je kijken of het pennetje loszit en opveert als je het naar beneden hebt geduwd en dan loslaat.
Met een slangenklem om de kraan (als het een rechte kraan is en geen haakse) kun je het voorzichtig naar beneden drukken en fixeren zodat je kunt afwachten of de radiator afkoelt dus dichtgaat.
Helpt het niet dan is de kraan stuk of er zit in de kraan wat vuil of roest dwars.
De kraan demonteren en schoonmaken kan het ook verhelpen. Maar is de kraan al op leeftijd dan is een nieuwe kraan plaatsen makkelijker want mischien is de thermostaat in de knop wel stuk.
Zo te zien is de de knop van een goedkoop merk,
zelf zweer ik bij Danfoss kranen er zijn ook andere goede merken maar daar kan ik even niet opkomen.

Toegevoegd na 7 minuten:
De vorstvrij stand op het sterretje of ijskristalletje is relatief een koude stand ongeveer + 5 graden celsius dus dit mag dus niet warm aanvoelen.
Soms kun je ook horen dat het water door blijft stromen vooral als de kraan maar een klein beetje open blijft staan.

Toegevoegd na 9 uur:
Wat ik heb vergeten te vertellen is dat sommige kranen pennetjes in de thermostaatknop hebben zitten die de kraan in een bepaald gebied fixeren zodat deze niet te koud of te warm gezet kunnen worden bv in publieke ruimtes of door kinderhandjes.
Simpele dingen zie je vaak over het hoofd.
Die pennetjes kun je er wel uit laten en dan kijken wat er gebeurt.