Een stuk pvc buis van 10-12 cm doorsnee ovaal maken, kan dat?

Het lijkt mij voor de hand liggend dat je dit met warmte/hiite moet doen, maar wat zou hier dan de beste manier voor zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ca. 15 - 20 cm lengte

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Twee latten in de lengterichting tegenover elkaar langs de buis leggen en deze latten met 2 lijmklemmen naar elkaar toeknijpen, dan de buis voorzichtig boven het gas verwarmen.
Eventueel in een paar etappes wanneer de ovale doorsnede erg plat moet zijn.
De platgedrukte buis ingeklemd laten afkoelen, daarna kun je latten en klemmen verwijderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een verfstripper zoals werk aangeeft is wellicht nog een beter idee, minder kans op verbranden of zwart worden van het plastic.
Pas op: áls het P.V.C. gaat branden ontstaan prikkende giftige dampen, o.a. chloor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Houd de buis boven je gasstel {wel vlam aandoen} en draai een centimeter of 10 boven het vuur de buis rond.
Als hij egaal verwarmd is dan druk je de buis in de gewenste vorm en houdt deze even vast totdat hij is afgekoeld.Je kunt hem ook over een mal schuiven van de gewenste vorm als hij warm is maar dan is het weer moeilijker om de buis er van af te krijgen als die is afgekoeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als tijdens het verwarmen de buis zwart wordt of begint te smelten dan hoger boven het vuur houden.

Een verfbrander of fohn om te verwarmen kan ook maar dat duurt langer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pas hier mee op, er kunnen giftige stoffen vrij komen!
Eén kant afsluiten met aluminiumfolie.
Buiten op de grond leggen. (eventueel ergens tussen zodat ie niet weg kan rollen.
Verfbrander in het ander uiteinde richten.
Als je die ook ergens tussen klemt kan je ondertussen een bakkie koffie drinken, maar vergeet je opstelling niet..

Zo verwarm je het gelijkmatig.

Als warm genoeg dan met een plank erop drukken.
Of zoals al is gezegd, 2 planken met lijmklemmen naar elkaar toe draaien.