Wat gaat er mis met het plakken van mijn fietsband?

Het is een heel klein lek wat ik gerepareerd heb. Het plakkertje zit er keurig op, en als ik de band oppomp dan zit alles goed en loopt de band ook niet meer leeg. Maar als ik dan de boel weer terugplaats, buitenband erom doe, en hem dan weer oppomp, dan zit er op de plaats van het voormalige lek een enorme bobbel...ik wordt er zo langzamerhand een beetje gek van. Dit is al de derde poging. Zie ik iets over het hoofd en kan ik het nog een keer proberen, of wordt het toch een gang naar de fietsenmaker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Gezien alle andere antwoorden is het enigst wat ik nog zou kunnen bedenken dat het canvas van je buitenband beschadigd is. Dit om reden dat je ook aangeeft dat het ter hoogte van het lek optreed. Hierbij neem ik aan dat je kennis van zaken hebt om een band te plakken. Hierbij hoort eigenlijk ook een inspectie van de buitenband (aan de binnenkant) om een spijkertje, glas o.i.d. te verwijderen.
Bij montage van de buitenband begin je tegenover het ventiel de buitenband in de velg te leggen en werk vervolgens van beide kanten naar het ventiel toe. Zorg dat er een beetje lucht in de binnenband zit en dat het schroefje van je ventiel niet vastgedraaid op de velg zit. Vervolgens druk je het ventiel naar binnen en kijk of de buitenband gecentreerd is. Band oppompen en het kleine ventielmoertje aandraaien. Mocht montage een beetje stug gaan of de band wil niet centreren dan kun je gerust een beetje zeepsop (verdund) gebruiken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super! Dank voor je tips, ik ga er zo weer mee aan de gang. Die buitenband ben ik inderdaad vergeten te inspecteren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb inmiddels een linkje toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag het. Ik ben zo'n type dat denkt dit soort klusjes zo wel even uit de losse pols te doen, maar de ervaring leert dat ik te veel dingen over het hoofd zie haha.

Andere antwoorden (4)

Misschien heb je de band iets te ver opgeschuurd, dan wordt die plek wat zwakker en krijg je een uitstulping. Dan moet je een nieuwe binnenband kopen en die erom leggen of naar de fietsenmakers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk dat u te veel lijm gebruikt.

Banden lijm maakt het rubber enigszins week, bij te veel aan lijm kan de band zo week worden dat bij op pompen een bobbel ontstaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou even heel de band moeten controleren. Onderwater. Daar gaat hetvdenk ik mis.

Daar na eerst de buitenband en dan de binnenband er op zetten. een beetje oppompen en er in stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom nog eens controleren? De band lekt niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou van die bobbel zo beter de oorzaak kunnen zien
Als de binnenband niet lekt ligt het waarschijnlijk aan de buitenband, deze kan een zwakke plek vertonen door slijtage. Ik weet niet hoe kapitaalkrachtig je bent, maar ik zou er zowel een nieuwe binnen- en buitenband op zetten. Dan ben je voor enkele euro's zeker van een goede band.