Komt het vaker voor dat de slijpschijfjes van een Dremel uit elkaar spatten?

Vanmiddag was ik voor het eerst met een Dremel iets aan het slijpen maar het schijfje spatte al snel uit elkaar met als gevolg dat ik met scherfjes in de ogen naar het ziekenhuis moest.

Doe ik iets verkeerd of komt dit vaker voor? Ik ben een vrouw dus wellicht niet zo handig met zulk gereedschap.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Bij een normale haakse slijptol ligt de machine in het verlengde van de schijf, het is dan gemakkelijker om in een rechte lijn te blijven slijpen. Bij een Dremel is dat dus moeilijker en het vereist enige oefening om dan geen draaiende beweging met je polsen te maken.
Een schijf is gemaakt om alleen rechtuit te werken, doe je dat niet dan komt er al gauw een te hoge spanning op.
Verder maakt een Dremel wel erg veel toeren en de mogelijkheid bestaat altijd dat een schijf dan door de centrifugale kracht uit elkaar wordt getrokken.
Ik laat een nieuwe schijf altijd even op volle toeren draaien voor ik er mee ga werken, er kan altijd een productiefout in het materiaal zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij slijpen ALTIJD een veiligheidsbril op!!!!!!
Of je verder nog iets verkeerd gedaan hebt is van hieruit natuurlijk niet te bepalen. Ik werk zelf regelmatig met dit soort gereedschap en heb nog nooit meegemaakt dat een schijfje spontaan uit elkaar spat. Wel dat er stukjes af springen, maar dan had ik daarvoor een verklaring (niet goed opgelet).
jc54
12 jaar geleden
Bij de kleinere (rode met een diameter van plusminus 1,5 cm.) schijfjes wil dit wel snel gebeuren zodra er te veel spannning en te veel kracht op het schijfje komt. Probeer dan ook niet teveel in één keer weg te slijpen, maar doe dit beetje bij beetje of stap voor stap.
De grotere en wat dikkere grijs/zwarte slijpschijfjes (diameter van plusminus 3 cm. Kosten 9.95 per 5 stuks) is dit risico minder groot en zal de motor eerder stilvallen.
In beide gevallen blijft het wel belangrijk zo min mogelijk kracht uit te oefenen, spanning in de slijpsnede zoveel mogelijk te vermijden en -zoals in een eerdere reactie al vermeld- een veilikgheidsbril te dragen.
Zorg ook dat je zo recht mogelijk voor je werk zit en gebruik eventueel een (hobby)bankschroef om het werkstuk vast te zetten, zodat je stabiel werkt en je handen vrij hebt om de Dremel te geleiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi evaeva,

de fout die je maakte is die van de veiligheidsbril, maar dat is al gezegd.
met het schijfje moet je voorzichtig omgaan, je kan absoluut niet wrikken met het schijfje, dan breekt het meteen

ook wanneer er een klein hapje uit is, dan kan je het schijfje niet meer gebruiken, er is onbalans door het ontbrekende stukje

dat je het gereedschap heel stabiel in je handen moet houden is je nu wel duidelijk, dit is een beginnersfout.
je hebt gewoon pech gehad.

nee, het komt niet vaak voor dat ze spontaan uiteen spatten, ik heb het nog nooit meegemaakt. uiteraard heb ik er ook wel eens een gesloopt, maar dat lag niet aan de schijf, maar ook ik heb wel eens jeuk aan mijn neus tijdens het slijpen.... krak!

beterschap met je oog en veel suc6 met het slijpen.
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk altijd eerst aan een veilige werkomgeving.
Gebruik altijd een veiligheidsbril, handschoenen, werkkleding, gehoorbescherming en zo nodig een mondkapje.

Onjuist gebruik is er eerder debet aan dat uw gereedschappen of materialen stuk gaan.
(en in hoge uitzondering een fabricage fout)
Er zijn slijp schijven om iets door te slijpen
en schijven om iets af te bramen.

De eerste komt haaks op het werk te staan en de ander kan op alle graden op het werk losgelaten worden.

In tijden van nood schilt men aardappelen met een bijl,
en gebruikt men gereedschappen of materialen niet waar ze uiteindelijk voor bedoelt zijn.

(denk aan het multifunctionele aardappelmesje of de stalen duimstok)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bezoek eens deze site
http://www.youtube.com/watch?v=9iMiH8wYTDY

Dremel Techniques For Case Modding, Part 1, www.mnpctech.com

Daar wordt getoond hoe met schijfjes te werken.

PS google eens 'dremel slijpschijf' en kies video's