Welke kleuren moet ik mengen om vanillegeel te krijgen?

Ik wil graag de muren van een bijkeuken verven en we hebben zelf nog een emmer witte muurverf staan die ik graag vanillegeel wil maken. Mijn gevoel zegt dat er dan nog een andere kleur dan geel bij in moet, klopt dat?

En hoe zijn dan ongeveer de verhoudingen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel, als er inderdaad een kleur bij in moet, met welke kleur kan ik dan het beste beginnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8K

Antwoorden (3)

Ligt een beetje aan welke basiskleur geel je gebruikt, want in principe zou geel en wit gewoon moeten volstaan, en dan heel veel wit met een beetje geel.
Het zou kunnen dat er voor de ' warmte' (als het geel te zcitroen-geel achtig is) een druppeltje rood doorheen moet (door de hele emmer een druppeltje !!) maar dat is ZO moeilijk doseren, dat ik het lekker zou laten.

Begin met wit, voeg dan beetje bij beetje geel toe tot je de gewenste geelheid hebt. Mocht het inderdaad wat oranjer moeten, doe dat dan echt druppelsgewijs, en heeeeel goed roeren. Maar pas op, voor je het weet is je vanille zalm geworden, dus als het niet nodig is; alleen geel en wit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Altijd werken van de lichtste naar de donkerste kleur ; als je kleur eenmaal te donker is, krijg je hem NOOOOOOIT meer lichter, of je moet er echt een zwembad aan lichtere verf bij gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Klopt van licht naar donkerder werken.
Je kunt kleine tubes kopen die je bij je verf moet gooien. De doe-het-zelf zaak heeft zoiets, wellicht staat er ook een flesje bij die vanillegeel is.

offtopic: De kruidvat heeft zoiets eventueel ook voor kleding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je (nog) weet waar je muurverf vandaan is gekomen zou je naar de leverancier/winkel kunnen gaan en vragen of ze deze emmer voor jou op kleur kunnen maken met de verfmengmachine. De winkel heeft een waaier waarbij je de juiste kleur, dus vanillegeel, kunt uitzoeken. De winkel weet dan precies wat de mengverhouding moet zijn.
Als je een goede band hebt met de winkel doen ze dat best wel voor je. Je zal iets moeten (bij)betalen maar dat is beter dan zelf knoeien met verf en mengtubes kopen.
Verf ze
P.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt kleurstaaltjes dat bedoel ik dus met de waaier! En als je "regelmatig" iets aan hen vraagt (of koopt) heb je toch vanzelf een goede band met de winkel? Of zie ik dat verkeerd? Zo werkt dat nu eenmaal. Als je daar nooit komt en je komt met een pot/emmer verf, die je daar niet gekocht hebt, met de vraag of om te mengen wil ik wel eens zien of ze dan nog zo behulpzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verfkampioen kan dat zo voor je mengen als het daarom gaat, ongeacht het merk.