Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe hang je een kastje met een aquarium erin goed stevig aan de muur?

Ik wil een kastje/omlijsting maken voor mijn aquarium en deze aan de muur hangen. Een aquarium wordt aardig zwaar met al dat water erin. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de onderste plank en daarmee de rest van de lijst stevig aan de muur hangt?Het betreft een dragende, stenen muur van ongeveer 15 cm dik.

Het aquarium heeft een afmeting van breedtexdieptexhoogte = 40x30x35.

Zie bijgevoegde afbeelding voor een wellicht beter beeld van het idee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Om de 15 à 20 cm keilbouten in de muut zetten. De planken met goede lijm, deuvels en schroeven vast zetten. Desnoods latten over de verbindingen heen plaatsen en daar weer plaat materiaal overheen voor de afwerking. Zo krijg je als het ware een dubbele omlijsting.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou een driehoeksteun onder de lastplak zetten. Dit bevorderd de steun
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hals het een stenenmuur c.q. beton muur is met een paar keilbouten dan komt die zeker niet meer los.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik in ieder geval expansiepluggen of keilbouten voor de ophanging. Dat hangt af van de muur waarin je de schroeven bevestigt. Vraag even advies aan de vakman waar je de montagemiddelen koopt.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
De foto die je toont is misleidend, er zit daar wel degelijk een steun onder het aquarium.

De meeste antiquariaten plaatsen tegen de muur een steun die achterzijde van de bak draagt, deze steun wordt meestal weggewerkt achter een bank of iets dergelijks.

Dit heeft het gevolg dat enkel aan de bovenzijde extra stevig bevestigd dient te worden, keilbouten of bout met moer dwars door de muur heen is aan te bevelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding