Hoe heten deze uitschuifpalen?

Ik wil in een kamer een gordijn hangen, maar ik kan niet in de muur of plafond boren. Nu weet ik dat er van die palen zijn die je tussen je muren kan klemmen. Dit is een soort uitschuifbare paal die met een veer kracht uitoefent op de muren zodat ie zichzelf vastklemt. maar hoe heet dit, waar kan ik het kopen en wat is de maximale lengte? (Het gaat om 3 meter overspanning).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom kan je niet in plafond boren? met juiste gereedschap zou het moeten kunnen.
Andere optie: bevestigen aan raamkozijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er een systeemplafond zit... En in deze kamer mag niet geboord worden van de eigenaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een systeemplafond zit meestal aan de muurkanten rondom aan houten latten bevestigd, vaak zwartgekleurd, die stevig aan de muur zitten (ik heb er zelf vaak mbv oogjes, schilderijen aan opgehangen, ook zwaardere met glas ervoor). Mogelijkheid: in de hoeken voorboren in die houten lat, degelijke ogen erin draaien. Rondhout op lengte kopen + 2 klosjes om de stang op enige afstand van de muur te houden. Gordijn aan de stang doen. Voorboren, en klosjes bij uiteinden aan stang vastschroeven. Het geheel met lusjes aan de ogen ophangen. Als het geheel nu vervelend gaat wiebelen bij het open en dicht doen, op één uiteinde van de stang nog een extra klosje schroeven zodat hij klem tussen de muren komt te zitten. Of overdrijf ik nu? Afijn, het zou moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Win.. zegt.
Of een plaat weghalen en kijken wat erachter zit.
Meestal is daar wel plek om een gaatje te boren, of zit er al iets waar je makkelijk iets aan vast kan maken.
Je zal dan wel de gaten in de platen moeten maken en dat mag natuurlijk niet, maar je kan er tijdelijk een paar andere platen in hangen. (bijvoorbeeld van triplex of zelfs karton)

Het beste antwoord

Dat heet een "telescopische (of: uitschuifbare) gordijnroede". Op internet lees ik dat ze ook door Ikea verkocht zijn (of worden). Hier eentje die uitschuifbaar is tot een lengte van 98 cm:
http://www.tempsl.nl/nl/huishouden-opberging/opbergen/telescopische-gordijnroede/2038214.html
De langste die ik tegenkwam is van smeedijzer en meet 2.20 meter. Maar ik betwijfel of ze erg handig zijn: gordijnen zijn meestal te zwaar om aan zo'n stang te bevestigen.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De stang die jij bedoeld zijn te verkrijgen als douchegordijnstangen en kun je kopen bij de Marskramer of Blokker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn van die uitschuifbare douchestangen. Die zijn minder dan 3 meter en blijven goed geklemd zitten omdat de rubberuiteinden op een gladde vlakke ondergrond zitten. (tegels)

Als jij dit voor een gordijn wilt doen, zal dit niet werken. Te lang en gordijnen van 3 meter hebben teveel gewicht om puur geklemd vast te blijven zitten.

Ben bang dat je toch wat gaatjes moet boren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt 2 verticale palen plaatsen in voeten (vergelijk parasolvoet) die de stang waaraan het gordijn hangt, ondersteunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ziet er mooi uit:-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziet er niet zo best uit, maar we kennen de situatie niet. Daarom heb ik alleen het idee aangereikt, ook omdat het idee van Savana van de "douchestang"niet haalbaar is.
De aan de feitelijke situatie aangepaste uitwerking is aan Savana.
Bij voorbeeld als het dient om een nis met een bed aan het oog te onttrekken. Dan kun je wellicht gebruik maken van het bed.
De naam en tips heeft u reeds maar er bestaan ook PVC of Aluminium rails met een zelfklevende strook op, of klemmen (U-vormig) met een zelfklevende laag waar een rail inklikt. Zo hoef je niets te boren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van 3 meter lengte bestaan ze niet.

Zoiets is wel makkelijk maken.
Het ligt alleen aan het gewicht van de gordijnen of het door gaat hangen.
Als de gordijnen te zwaar zijn zal je een hele dikke buis nodig hebben.

Neem een buis. (iets korter dan de totale lengte)
Een draadeind. (dikker is beter)
2 moeren (en als de moeren in de buis kunnen een paar ringen)

zaag de buis door. (kan in het midden, maar ook 20cm van een zijkant)

De moeren draai je op het draadeind. (eventueel met de ringen)

draadeind in de buis stukken, dan krijg je:
[-buis-ring-moer-draadeind-moer-ring-buis-]

als je aan de moeren naar buiten draait:
[--buis-ring-moer---draadeind---moer-ring-buis--]
(je ziet dat de buis langer is geworden)

Let op:
op deze manier kan je zeer veel kracht op de muur uitoefenen:
kans de muur beschadigd wordt.
Ik zou daarom houten plankje op de muur plakken met wat dubbelzijdig tape.
De buis maakt het hout kapot, maar de muur niet en het dubbelzijdige tape zorgt ervoor dat het hout niet wegglijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tip... bedankt!
Boren mag/kan niet? Maar lijmen misschien wel? neem bijv.2 stangen van 1,5 m , in het midden van de 3m met een stukje buis de 2 buizen aan elkaar schuiven en met
een kleine gordijnroe aan het plafond bevestigen door een
vierkant of rond plaatje vast te lijmen met een goed kit.