Is dit een normaal gebruik van een wisselschakelaar?

Tijdens schilderwerken hebben we onderstaande bestaande schakelaar verwijderd en plannen we deze te vernieuwen met een Legrand schakelaar. Nu merken we dat één schakelaar voorzien werd van enkel rode draden, waardoor het moeilijker zal worden om de connectie opnieuw te maken met een ander type schakelaar. Ook hebben we gemerkt dat, wanneer de schakelaar losgekoppeld werd, geen verlichting meer mogelijk was in de hal naast de bewuste kamer. De kamer heeft slechts één lichtpunt met één schakelaar. Is dit een normale gang van zaken en hoe dit op te lossen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Zoals aangeduid met de rode pijl, vermoeden we dat de leiding langs boven binnenkomt. Duidelijk in het onderaanzicht van de schakelaar.

Toegevoegd na 2 uur:
Bedankt voor beide antwoorden. Inderdaad, Jackd, jouw redenering is correct met het voorbeeld van de losse draden. Zodus, moeten we op de nieuwe schakelaar (zie onderaan) L en 1 gebruiken, met de draad van de hal samen op L gekoppeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals Jackd en ik al aangeven is het netter om een lasdop of Wagoklem te gebruiken om de doorverbinding van de spanningsdraad naar de hal te verzorgen en daarbij een kort stukje naar de schakelaar te steken.
Als je de het niet nodig vindt om de installatie volgens de regels aan te sluiten dan kun je ook net als in de oude situatie beide draden op de schakelaar zelf bij elkaar verbinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als in de schakelaar plek is voor 2 draden op de L dan kan je daar beide draden op aansluiten.
Maar geen twee draden in een plek duwen waar maar één draad hoort.
Dus niet zoals het was, want dan is de kans groter dat er een draad losgaat met kans op vonken en brand.
Een lasklem blijft ideaal, maar die moet natuurlijk wel achter de schakelaar in de doos passen en zo te zien zou die doos wel eens flink vol kunnen zijn.

Het beste antwoord

Ik zie 3 rode draden.
Mijn eerste vraag: op welke draden staat spanning?
(als alles los zit)
Ik denk op één van de twee die bij elkaar aangesloten zaten.

Dan gaat de andere van die twee naar de gang.
En is degene die in zijn eentje aangesloten zat degene die naar het lichtpunt in de kamer gaat.

Dit kan je makkelijk testen. (met een spanningsmeter, maar het kan ook zonder)

Haal de schakelaar eraf en sluit die 2 die samen zaten op elkaar aan:
In de gang zou alles weer normaal moeten werken.

Doe dit met een lasklem.
Laat van die lasklem een nieuwe kort draadje naar de nieuwe schakelaar gaan.
En je hebt alles zoals het hoort.
(behalve dan dat de kleuren niet kloppen, maar dat is op zich niet gevaarlijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt wat je zegt, je geeft bovendien nog even een manier om de zaak te testen, we zijn het eens! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als anderen geen plusjes geven dan moeten we het zelfs maar doen ;-)

Andere antwoorden (1)

In eerste instantie dacht ik aan een hotelschakeling, maar:
Er is géén sprake van een hotelschakeling, want er is maar één schakelaar voor het lichtpunt.
De twee draden die op één aansluiting van de schakelaar waren aangesloten vormen zijn de voedende fase draad en een doorverbinding naar de schakelaar van de hal.
Het is een minder gewenste manier van aansluiten, eigenlijk moet de doorverbinding met een lasdop gebeuren, met een korte extra aftakking naar de schakelaar.
Aan het feit te zien dat er alleen rode draden gebruikt zijn doet vermoeden dat de installatie sowieso niet aan de eisen voldoet.
De kleur van de draad naar het lichtpunt toe zou zwart of grijs (België) moeten zijn.
Zie voor kleuren van draden in elektrische installatie de tabel op bijgaande link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nadat ik hotelschakeling las was ik gestopt met het lezen van je antwoord..
Verder zeg ik namelijk ongeveer hetzelfde.