Ik wil foambehang beschilderen met vinyllatex. Moet ik nog iets voorbewerken, of kan ik meteen beginnen met schilderen?

Foambehang is reliëfbehang met een zachte 'bovenkant'. De bovenkant is er makkelijk af te pulken.
Graag reacties van mensen die er verstand van hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Dat de bovenkant los te pulken is, daar zou ik eerst wat aan doen. Door de vocht van het latex kan dit verder los gaan zitten. Dus zorgen dat alles goed verlijmd is, want je gaat je doodergeren als je dit niet doet.

Foambehang kan je beschilderen maar gezien foambehang veel vuil aantrekt (nicotine) zou ik hem eerst schoonmaken. Dit doe je met een ammoniak oplossing in water (ik gebruik meestal 1 op 1) en veeg het met een spons schoon. Niet te nat maken, gewoon goed vochtig.

Laten drogen en door de ammoniak is het behang vet en vuilvrij zodat de verf goed hecht.

Persoonlijk zou ik gewoon gaan voor een synthetische muurverf. Gewoon zo'n blik en met een verfroller aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 'de bovenkant is los te pulken' probeerde ik het behang nog verder te beschrijven. Het behang bestaat zeg maar uit twee delen. De basis van het behang is vlak en zit goed bevestigd op de muur. Bovenop deze basis liggen 'bergjes van een soort foamachtige stof' die het reliëf vormen. Ik begrijp de verwarring ;) Bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah ok, ik snap hem. Je kan het dan even uitproberen door verschillende gedeeltes goed nat te maken en kijken wat voor effect het heeft op de toplaag. Laten drogen en kan je het er dan zowat afvegen, dan zou ik echt niet gaan verven maar het behang verwijderen. Niets irritanter dat de toplaag door het vocht loslaat en dat zo'n stuk nat van het verf op de grond valt .... 8-( Moet je wat moeite doen om het eraf te pulken, dus dat het met bv stoten er niet meteen afgaat, dan kan je het gerust verven nadat je hem vetvrij hebt gemaakt met ammoniak. Maar ik heb meer het idee, omdat je aangeeft "makkelijk" los te peuteren, dat je er verstandig aan doet om het behang te verwijderen, dusnoods opnieuw te behangen (voor eventuele onregelmatigheden) en dan pas verven. Moet je zelf even inschatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je hulp!
Is geen enkel probleem om het behang (2 x) met vinyllatex af te werken, mits het behang goed verlijmd is.
Op voorhand eventueel lichte beschadigingen, schroefgaten en dergelijke met witte acrylaatkit inwassen / tamponeren, zodat deze nadien niet meer zo opvallen.
Bij behang met een reliëf is het niet altijd verstandig om dit op voorhand te reinigen (tenzij het erg vuil is), omdat je het vuil als het ware in het reliëf poetst.
Twijfel je aan de ondergrond (nicotine, vet, roet), dan een speciale synthetische muurverf gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je hulp!