Hoe maak ik een deurklink die uit mij deur valt? (met foto's)

Ik heb al sinds een paar maanden dat mijn deurklink van mijn kamerdeur eruit valt als ik hem opendoe. Ik heb geen schroefjes of iets dergelijks van deze deurklink kunnen vinden naast de deur. Ik weet echter niet hoe zo'n mechaniek werkt. Kan iemand mij helpen hoe ik deze deurklink (makkelijk) kan maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
32.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie duidelijke foto's! Hier op is duidelijk het probleem én de oplossing te zien.
De goede oplossing wordt door jef666 gegeven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij hebben de ouderwetse methode waarbij een metalen spietje met een tik van de hamer in een gleuf van die pen klem is geslagen.
Hoe krijg ik dat metalen sprietje eruit? Het slot vd wc-deur valt niet meer volledig naar binnen, het blijft hangen. Wsl is de gleuf van de pen uitgesleten?

Het beste antwoord

Ik heb wel eens een nood-reparatie uitgevoerd op zo'n klink. Daarvoor een stukje dunne ijzerdraad gebruikt.

Toegevoegd na 15 uur:
TOEVOEGING n.a.v. van de vraag in de reactie:
Werking van een klavierslot: zie bron.
Op de tweede foto staat een open geval dat een slot en klink verenigd heeft. Dat lijkt op jouw deurslot met klink.

Ik heb even bij Karwei gezocht, maar daar staat geen uitleg. Misschien kom je zo verder. Als je begrijpt hoe het slot werkt kan je het misschien ook repareren.

In het boek KLUSSEN VOOR DUMMIES staat iets over "klavierslot" op 209. Ik heb het boek niet en op internet was alleen de inhoudsopgave terug te vinden. Misschien dat ze het bij de plaatselijke bieb hebben? Bij de mijne kan ik dat online bekijken. Als ze het hebben dan kan je er ook even binnen lopen om in dat boek te kijken en een kopie te maken. De mijne is gesloten en nu de klink toch al maanden stuk is......
Succes verder en hopen dat de klink nog te repareren is.
Ik begrijp de werking van het slot wel, maar in dat boek staan ook plaatjes.
De pagina van wikipedia laat alleen het slot zien en niet de klink. Die hoort in het vierkante gat rechts naast de spiraal te zitten.

Toegevoegd na 15 uur:
LAATSTE UPDATE:
De klink heet "kamerdeurslot" en als je daar zelf op zoekt dan vind je misschien wat meer informatie.

Toegevoegd na 15 uur:
P.S.: Misschien dat je in een goede boekhandel kan kijken. Er zijn ook nog andere titels zoals "Klussen voor vrouwen" maar die zijn allemaal uitgeleend en dat in meerdere vestigingen. :-)

Toegevoegd na 16 uur:
Zie het plaatje. De schroef met cirkel en pijl daar gaat het om. Dat is het ding dat de klink vast houd. Daar moet je het mee doen. :-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Veiligheidsspeldje door gaatjes doen,,, of nieuwe klinken kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op jouw foto zie je een schroef zitten in de klinkt. Als de handvatten aan beide kanten erop zitten, dan moet je de schroef aandraaien en dan zou hij vast moeten zitten.

Toegevoegd na 11 uur:
* schroef = inbus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie geen schroef erin zitten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee een imbusje. Net onder jouw middel/ring vinger. Klinken op de steel schuiven, en met een imbussleutel dit imbusje aandraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is inderdaad het goede antwoord, je ziet op de foto het imbus boutje duidelijk zitten.
Koop in een Doe-het-zelf zaak een goedkoop setje imbus-sleuteltjes aan een ring, zoek de maat die precies in het zeshoekige gat past en draai hiermee vervolgens de bout rechtsom vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een inbus is een boutje met een binnenzeskant. Een handige buurman heeft vast wel het bijpassende inbussleuteltje.
Op de foto ontbreekt het stelschroefje aan de kopse zijde van de "lange steel" die door de deur gestoken wordt.

Dat zorgt ervoor dat het geheel "klem" komt te zitten in de deur dmv een palletje, aan te brengen in het gat op het tegenoverliggende handvat. (eveneens zichtbaar op de foto).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe ziet een palletje eruit en waar kan ik dit kopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De deurkruk die nog aan de lange steel zit is het probleem niet, de losse kruk heeft gewoon een imbusboutje.
het boutje zit er dus gewoon even aandraaien in sommige gevallen een inbus sleutel nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt grofweg twee systemen om de deurkrukken te fixeren op de vierkante pen. De ouderwetse met een metalen spietje dat je met een tik van de hamer in een gleuf van die pen klem moet slaan. Jouw systeem is het nieuwere systeem van inbusboutjes met een punt, die in de deurkruk vastdraait op de pen. Bij beide systemen werkt de boel door gebruik los. Als het schroefdraad uitgesleten is kun je proberen om aan iets grotere inbusboutjes te komen maar de kans is groot dat je de kruk moet vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo te zien is de vierkante stang uitgelubberd, de optie's zijn: De klink aan eenzijd horizontaal en de andere zijde vertikaal plaatsen, dat krijgt de borg inbus weer grip bij vast draaien, of een gat boren waar nu de inbus zit van ong. 5mm dan een boutje/moertje er doorheen, of gewoon een andere klink kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt deze onderdeeltjes, Zoals die witte rondjes en de pennetjes + de schroefjes die aan het plaatjes dat tegen de deur komt los kopen in pakketjes, een reparatiesetje en kosten rond de 3 euro.

Wij zijn ook regelmatig die pennetjes kwijt en hebben nu 2 reparatiesetjes gekocht voor op voorraad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet de deurklink aan alle twee de kanten er terug op zetten en dan gewoon vast draaien