Ligt aan de schap en aan de muur.

Wil je een zwevende schap ( 2 of meer steunen uit de muur die in de schap verzinken) of een schap met ondersteunen?

In ieder geval, voor beide geld, hoogte bepalen, horizontale lijn trekken (waterpas)

En voor de steunen ook nog verticale lijnen trekken voor de plaatsing.

Steunen op de gewenste plek houden, potloodje markeren waar de gaten moeten komen en boren.

Is het houten wand, kan je prima met parkerschroeven uit de voeten. Is het steen, beton of gipsplaat, moet je met de daarvoor bestemde pluggen gaan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt nodig: 2 muurbeugels en een plank.
De muurbeugels moet je waterpas vastzetten aan de muur met schroeven en de plank schroef je op de beugels vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou het eens proberen met een schap, schaphouders, en bevestigingsmateriaal (plug, schroef bv)

een boormachine is ook altijd een must bij dit soort klusjes.

met een rolmaat kan je uitmeten waar je moet gaan boren.

een waterpas kan je gebruiken als je het schap ook recht op de muur wil hebben, maar heb je dit niet kan je ook een knikker of een ander rond iets pakken. (als het rollen blijft is het dus niet waterpas)

verder nadenken over de draagkracht, dus wat moet er op het schap komen te staan.

een zware boekenplank bv kan je beter niet vastzetten met korte schroefjes M3 formaat, of met lange dikke schroeven in een gipsen wandje.

ook zorgen dat het boorgat, de plug en de schroef (of anders) op elkaar zijn afgestemd. (diameter, lengte is ook niet onbelangrijk overigens)

heb je een muur van beton, gasbeton, schrootjes, gipsplaat?

het is dus een vraag die alle kanten op kan met deze beknopte info