verlichting oude afzuigkap

Als ik het licht van mijn afzuigkap aanzet doet slechts 1 lampje het. Als ik het linker lampje verwijder doet de rechter het en als ik de rechter verwijder doet de linker het.
Er zitten 2 E14 fittingen in, die met 2 draadjes aan elkaar verbonden zitten. Lampjes verwisselen heeft niet geholpen. Ik begrijp er niets van.

Toegevoegd na 1 uur:
het zijn normale lampjes max 40 watt. ook vervangen van fittingen heeft hetzelfde resultaat. Doe ik iets verkeerd met aansluiten kabeltjes?

Toegevoegd na 1 uur:
nieuwe lampjes heeft ook hetzelfde resultaat, ook spaarlampjes.

Toegevoegd na 2 dagen:
de fittingen die ik had vervangen waren nieuw, dus dat maakt ook niets uit. Ik ben het helemaal eens met kyodo. Daarom begrijp ik er ook niets van. Het is geen toeval, omdat het consequent bij iedere aan/uit en wisseling van lamp gebeurt.

Ik denk dat ik ga doen wat Cees voorstelt; 1 fitting ipv 2, maar graag zou ik dit rare probleem begrijpen ;-)
Het staat wel iets minder mooi, omdat er 2 ruitjes in de afzuigkap zitten, maar daar kom ik vast wel overheen.

bedankt allemaal voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Een goed moment om een fitting te laten vervallen en in de overgebleven fitting een spaarlamp te doen van 8 watt met kleine fitting. U bespaard energie en hebt volgens mij voldoende licht op de kookplaat en het probleem is dan opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zijn het TL buisjes? zo ja kijk even naar de starter, en probeer die is te vervang. Als het geen TL lichten zijn zou ik het verder ook niet weten...
suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tl buisjes met een e14 fitting ? die kende ik nog niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ow... k heb dr niet heel veel verstand van....
Gebruik als test geheel nieuwe E14 lampjes.
Grote kans dat de gloeidraden van de oude lampen
stuk zijn en dan weer wel contact hebben en dan weer
niet. Anders ligt het aan de schakelaar.

Voorzichtig met elektra, neem eerst voorzorgmaatregelen.
De afzuigkap dient aangesloten te zijn met een stekker.
(stekker uitnemen)

Indien dat niet het geval is zet dan de stroom er af.
Vernemen we nog wat van u als het opgelost is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb de vraag aangevuld met foto's. Wat kan er mis zijn met de schakelaar?
alvast bedankt voor het meedenken!
Het lijkt erop dat er niet genoeg spanning is om beide gelijktijdig te laten branden. Heb je de spanning al eens gemeten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit effekt ken ik maar toverij is het niet. De oorzaak is de draadjes die in de gaatjes zijn ingestoken: daarachter zitten dan blikjes die de draadjes "invangen" maar daar gaat veel bij mis, vooral in geval er 2 draadjes door hetzelfde stukje blik moeten worden vastgekneld.
Het best is maar nieuwe fittingen te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de aansluitingen is goed kontroleren of anders nieuwe fittingen kopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schakelaar lijkt in orde. De oorzaak zit hem duidelijk in de steekcontacten zoals eerder vermeld alleen is het wel heel toevallig dat de lampen bij het wisselen dergelijk gedrag vertonen, want als de lamp aan het einde van de draad brandt moet de ander ook branden omdat de stroom door de zelfde contacten loopt. Ergo als de eerste niet goed contact zou maken kan de achterste nooit branden. Test dat nog maar eens uit want dat lijkt me meer op tioeval te berusten. De aanschaf van enkele nieuwe fittingen zal zoals vermeld de problemen wel verhelpen zo het lijkt. Succes
PS

Duidelijke foto, goed werk, zouden meer moeten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het zo aansluit als op de onderste foto moeten ze beiden branden.Zeker weten indien de bedrading zo aangelegd is.