Is het slecht voor mijn fiets als ik twee gaten boor in het frame?

Ik bedoel dus, ik wil graag nog een extra bekerhouder op mijn racefiets (het liefst nóg een meer) . Het is een oude wielrenfiets van staal ofzo, er zit niet zoals tegenwoordig gebruikelijk is een extra paar gaten op het verticale deel van het frame.

Ik vroeg me dus af of het niet slecht is voor mijn frame om er zomaar twee gaten in te boren, met oog op roestvorming en dergelijke. Ik ben erg zuinig op mijn fiets en zou het dus erg zonde vinden als hij ineens gaat roesten daar, of misschien het frame zelfs van binnenuit stuk gaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Ja, want deze gaten zitten ergens in het midden van de buis. De grootste krachten komen te staan daar waar de stangen aan elkaar zijn gelast. De door wtp aangehaalde krachten zijn op de plek waar de gaatjes zitten echt niet zo groot.

Uitgekiende frames hebben stangen die aan het uiteinde dikker zijn dan in het midden. Deze frames hebben waarschijnlijk ook allemaal bevestigingspunten voor bidons en worden tegenwoordig al lang niet meer van staal gemaakt. Ik heb niet de indruk dat we hier over een dergelijk frame praten ;-)

Ik zou me over sterkte verlies dus geen zorgen maken, een paar gaatjes boren, en de bidonhouder bevestigen met een paar parker schroefjes. Denk er aan dat als je gaatjes boort in de verticale stang waar je zadel in zit, dat de schroefjes niet in de zadelpen gaan!
Veel plezier.

Toegevoegd na 31 minuten:
M'n antwoord begon met ja, maar het moet zijn nee, het is niet erg want... ;-)

In je vraag maak je je overigens druk over roest, niet zo zeer de sterkte van je frame. Vocht kan langs de bovenkant van je zadelpen waarschijnlijk makkelijker naar binnen dan via de geboorde gaatjes, en ook zitten er vaak al gaatjes onderaan je frame bij de opnamepunten voor je achterwiel, juist om te zorgen dat vocht weg kan als het al in je frame zit. De gaatjes die je boort maken daarvor dus ook weinig uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij een frame van staal is dat geen probleem.
De gaten wel goed behandelen met een conserveringsmiddel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die minkukels zijn niet goed snik.
Mijn stalen racefiets werd in de jaren 80 af fabriek geleverd met: gaten voor voorbagagedrager
gaten voor achterbagagdrager
gaten voor doorvoer bedrading verlichting
gaten voor versnellingshendels
gaten voor slot Ben er heel Europa mee doorgefietst. frame is nooit inelkaar gezakt.
Ja dat is slecht voor het frame! De constructie van 'n frame is zo ontworpen dat het gewicht en de sterkte ervan in balans zijn. Als jij er in gaat boren verstoor je dat ontwerp....

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kan beter gebruik maken van klemmen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het boren, zagen, lassen of solderen aan een frame
(om het even welk frame) verandert de karakteristieken/eigenschappen van het frame.

Een extra bidonhouder kunt u ook bevestigen met
behulp van grote metalen slangenklemmen (2)

(of 2 zware tyraps)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit de sterkteleer: de mechanische spanning in een materiaal aan de rand van een rond gat bedraagt 3x de nominale spanning. Met andere woorden, dit geeft een gigantisch verschil in sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 extra gaten kan geen kwaad als je die maar boord in de andere stang .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch nog iemand die ze op een rijtje heeft. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fietsen worden zo goedkoop mogelijk gemaakt .
En om de koste te besparen worden de frame`s zo dun mogelijk gemaakt en toch nog aan de eisen te voldoen .
Ga je nu ook nog 4 gaten in een buis boren dan wordt die buis helemaal verzwakt .
En dan voldoet die buis niet meer aan de veiligheidseisen .