heeft het zin om schuin dak te isoleren met 2 cm piepschuim, of leverd dat niets op ? (en gipsplaten als afdekken natuurlijk)

Het gaat om een inbouwkast die schuin afloopt met het dak, je kan daar het dakbeschot in zien, en soms zelfs een streepje daglicht.
die wil ik isoleren, maar heb geen ruimte voor 7cm steenwol, want dan blijft er niets over van de kast.

Ik heb iets gelezen over dunne folie, maar vraag me af of dat werkt. iemand ervaring, en een goede mening hierover ? of kan ik beter net een stapje dikker gaan en rockwool 4 cm nemen ? het liefst 2 cm natuurlijk..

Toegevoegd na 29 minuten:
Ik heb het hier dan over isoleren aan de binnenkant van het dak. Aan de buitenkant is het niet geisoleerd maar dat ben ik ook waarschijnlijk niet van plan ivm kosten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
marc999 heb je mischien ook een voorbeeld ? wat vindt je van piepschuim an sich ?

Antwoorden (5)

Ik zou kiezen voor ern zo dik mogelijke gesloten cellenstructuur isolatie plaat. Bovendien wordt er aangeraden een dampwerende folie aan de kast-kant van het isolatie te plaatsen. Hier tegenaan kan vervolgens de gipsplaat geplaatst worden. Misschien is het ook wel handig om de spleet in de dak ook te dichten. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
marc999 heb je mischien ook een voorbeeld ? wat vindt je van piepschuim an sich ?
het kan maar met een stevige storm waait 'ie eraf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt inderdaad beter 4 cm rockwool gebruiken.
Isolatie werkt door de stilstaande lucht tussen de vezels.

Van buiten naar binnen....

Dakbedekking (pannen, dakleer, singles)
Damdoorlatende folie
Rockwool.
Dampdichte folie
Gipsplaat.

En niet anders want dan krijg je kans op rot in je dakbeschot.

Piepschuim zal alles afsluiten en daarmee juist houtrot veroorzaken.
Dit is eigenlijk alleen geschikt voor onderzijde begane grondvloer of op plaatsen waar geen vocht aan te pas komt.
Piepschuim neemt in tegenstelling tot wat veel bouwmarkten beweren wel degelijk vocht op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie
Dus bij mij zou de volgorde zo zijn ? dakpannen
tengels
dakbeschot
dampdoorlatende folie
rockwool
dampdoorlatende folie en bedoel je dan met "dampdoorlatende folie" dat zilverkleurige materiaal dat aan de rockwool vast zit, of nog iets anders ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon kale rockwool plaat nemen zonder folie oid.
En je laatste dampdoorlatende folie moet dampdichte folie zijn.
Verder prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, maar ik lees een tegenstelling in je laatste opmerking :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor.
Je hebt rockwool op rol met een folie laag.
Deze wordt nooit voor dakisolatie gebruikt maar voor verdiepingsvloeren. De dampdoorlatende folie is niet echt noodzakelijk maar voorkomt dat lekwater onder je pannen door je dakbeschot naar binnen loopt. Mensen vergeten vaak dat ventilatie minstens zo belangrijk is, daarom is de eerste laag onder je dakbeschot dampdoorlatend. Dampdichte folie kan gewoon een stevige plasticfolie zijn.
Bijvoorbeeld afdekfolie. Dampdoorlatende folie zou ik wel gebruiken wanneer je isolatie tegen het dakbeschot aan komt te liggen zonder luchtlaag er tussen.
Dat is meestal gaatjes folie. Mocht je vragen hebben kan ik ook mijn tel.nr geven via persoonlijk bericht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt wel de rockwool van de rol gebruiken maar dan de alufolie naar binnen!!! en geen andere folies er bij gebruiken.
Zou je dat wel gaan doen dan verstik je de boel en krijg je rot in je dak. Dus dan wordt het Dakbeschot
Rockwool deken.
en dan de gips afwerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mbouman; bedankt voor de antwoorden, maar zie jij dan helemaal geen mogelijkheden voor dunne isolatie ? (kijk de rockwool wordt dan minsten 5-6cm inc gipsplaat, blijft er niet veel van de kast over)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je goed wilt isoleren dan zie ik weinig andere mogelijkheden.
Piepschuim is totaal zinloos als isolatie en daarbij uiterst brandgevaarlijk. Als wij een dak isoleren dan heb je je dakbeschot, 2 cm ventilatie (lucht) dan 5 cm isolatie, dan de regelwerk (18 mm) en daarop je gips.
Dan heb je dus zo'n 10 cm bij elkaar. En dat hebben we al tot de helft teruggebracht.
Als aanzet heeft 2 cm. zeker wel zin. Misschien is het mogelijk om een combinatie van een alu-noppenfolie en 2 cm tempex te verwerken. De glimmende kant wordt naar binnen toe aangebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaren terug zelf ooit een heel dak geisoleerd,1e alle naden afgeplakt.
2e latten van 1cm dikte aangebracht,daarover platen tempex van 1cm.
3e daarover weer 1cm latten waarna nog 1 laag tempex van 1cm
2 stilstaande luchtlagen isoleren eens zoveel als 1 laag á 2cm tempex.
En daarna met een tussen ruimte schrootjes of eventueel een gipsplaat!
succes