Hoe vervang ik het lampje van mijn oven?

Ik heb een fornuis van het merk Bosch. De ovenlamp is stuk gegaan.
Normaal gesproken vervang je die door in de oven een kunststof beschermkapje los te draaien en dan het lampje te vervangen (aldus handleiding en Bosch-helpdesk), maar ik krijg met geen mogelijkheid dat kapje los gedraaid.
Heeft iemand een goede tip?
Ikzelf had het opgegeven en dacht: Zonder licht kan je ook bakken. Maar ik merk dat sinds de lamp stuk is de oventemperatuur zo'n 20 graden te hoog is, dus ik zou liever toch gewoon het lampje vervangen, maar hoe...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zit het beschermkapje vast en waarom krijg je het niet los? Als het met schroeven vast zit, zitten ze te strak? Of zijn ze te glibberig? Of krijg je je schroevendraaier er niet goed in?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beschermkapje is een soort schroefdop. Het zit in de linker bovenhoek achter. Zo dicht in de hoek dat mijn hand er niet omheen past, net aan alle kanten de vingertoppen.
Ik heb de buitenkant van dat bolle kapje ontvet, maar de dop is vrijwel glad, dus met vingertoppen is er vrijwel geen grip op te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kapje van mijn oven krijg ik er niet meer af. Ik heb het al zo vaak op verschillende manieren geprobeerd. Ik weet ook niet zeker welke kant de goede kant is om hem eraf te draaien. Dus durf ik ook niet door te draaien, bang dat ik hem stuk draai. De oven is al meer dan 20 jaar oud maar doet het verder nog steeds goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suffe truc, maar het werkt wel: Pak een jampot of een pot pindakaas, hou hem langs het dopje, zodat de deksel van de pot dezelfde kant op wijst als het lampendopje. Als je de deksel van de pot af draait, weet je in ieder geval welke kant je op moet draaien. Zet het desnoods met een stift bij het dopje...

Het beste antwoord

Ontvetten was al een goed idee!

Een paar dingen die je verder nog kan proberen:
Een waterpomptang past er misschien vanuit 1 hoek net omheen. Probeer de ronde vlakken van de tang te gebruiken, zodat je de kracht zoveel mogelijk verdeelt over het hele dopje. Je hebt vooral "draaikracht" nodig, dus de bedoeling is niet om zo hard mogelijk te knijpen, maar net zo hard dat de dop niet door de tang glijdt. Dus hoe meer contact tussen tang en dop hoe beter. Misschien helpt het zelfs nog als je een postbode elastiek om het dopje windt, en daar de tang op te zetten.

Als een waterpomptang niet past, kan je misschien met een kleinere tang proberen. Als er iets van relief op het dopje zit, kan je misschien iets vinden wat daarop past (als er een sleuf in zit, kan je bijvoorbeeld een metalen plaatje erin zetten en gebruiken als mega-schroevendraaier....

Wat je ook nog kan proberen is om met een aansteker het dopje wat te verwarmen, zodat het uitzet en net wat minder vast klemt.

Maak de dop en het schroefdraad trouwens zo goed mogelijk schoon voordat je 'm weer terug zet. Dan kan het de volgende keer misschien wat makkelijker!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat beschermkapje is waarschijnlijk door warmtewerking goed vast gaan zitten.
Ik zou het oplossen door met een waterpomptang dit kapje los te draaien, maar dan wel eerst iets beschermend materiaal er tussen doen, bijvoorbeeld een doek of keukentissue of zo. En zorg dat je de goede kant op draait, want anders maak je het kapot!
itsme
12 jaar geleden
Tupperware heeft van die handige rubber lapjes waarmee je heel goed grip op iets dat los moet komen hebt! Echt een aanrader!