Montagekit of houtlijm gebruiken voor het vastlijmen van de poten van een tafel?

Ik heb een antieke tafeltje die ik graag wil verhogen. Hij lijkt op de foto in deze links, maar dan een stuk lager en de poten van mijn tafel zijn aan de onderkant plat en niet rond: http://fotos.marktplaats.com/kopen/4/eb/m+Id3GGQRts3oPaP7nJVZA==.jpg

Ik heb al geschikte poten gevonden/gemaakt van 31 cm hoog die ik onder deze poten wil monteren, maar ik zit te twijfelen motagekit of houtlijm te gebruiken. De tafel moet ik vaker kunnen verschuiven op een ruw ondergrond zonder dat de nieuwe poten ervan af knappen.

Alvast bedankt :D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.2K

Antwoorden (4)

Met alleen montagekit of houtlijm lukt dat niet, die poten zitten er dan wel aan vast maar bij een kleine dwarsbelasting zullen ze afbreken op de lijmverbinding.

Als je eerst zorgt voor een metalen pin (of draadeind) dat je in de onderkant van de bestaande poten monteert, en dan ook in de bovenkant van de nieuwe poten, dan heb je meer kans op het vast blijven zitten.
Dat kan je dan inderdaad met montagekit doen, eerst gat boren, kit erin, pen erin, en dan hetzelfde aan de nieuwe poot.
itsme
12 jaar geleden
Ik zou kiezen voor polyurethaan houtlijm, dat is watervast en vult omdat het schuimt eventuele ruimten op.
Het nadeel is wel dat eenmaal verlijmd het niet meer uit elkaar te halen is.
Het eerste uur wel de uittredende lijm wegschrapen omdat dat later veel moeilijker gaat.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ondanks het uitzetten moet je wel zorgen dat het vrij goed past; speling van een halve millimeter werkt goed als de speling groter is wordt de verbinding aanzienlijk zwakker.
Eventueel ruimte opvullen met houten spie of spaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruik voor het houten tafeltje NOOIT montage kit. Dit is een pastueze lijm die perfect geschikt is voor steen soorten onderling of in combinatie met ander middelen waar onder hout.
Het is echter niet geschikt voor verlijmingen van hout op hout.
Het beste is om hiervoor te kiezen voor de houtlijm soorten.
Elke houtlijm is sterker als het hout zelf. Dus bij een goede lijm verbinding zal hij nooit op de breuk breken.
Er zijn echter wel voor of nadelen van diverse hout lijmen. IK zal ze hier onder uitleggen.

Ten eerste moet u weten dat elke houtlijm klemmend verlijmd moet worden. Klemmen kan hier op vele manieren.
U kunt hier denken aan vastschroeven of spijkeren, meer ook klemmen tussen lijmtangen of gewoon een paar zware boeken erop. Natuurlijk kunt u bij complexe modellen ook sjorbanden gebruiken.

NORMALE HOUTLIJM
dit is de originele hout lijm van vroeger. Deze droogt transparant op. Deze houtlijm wordt ook wel houtlijm D2 genoemd. Deze is voor binnen gebruik en is vocht bestendig (NIET waterbestendig) (zie link 1)
TIP : Om een mooie verlijming te krijgen kunt u de lijm mixen met houtzaagsel, hierdoor krijg je een verlijming in de zelfde kleur.

HOUTLIJM EXTRA
Dit is de houtlijm die ook geschikt is voor buiten werk omdat deze waterbestendig is. Deze houtlijm D3 is ook perfect voor verlijmingen van parket. (zie link 2)
TIP : Om een mooie verlijming te krijgen kunt u de lijm mixen met houtzaagsel, hierdoor krijg je een verlijming in de zelfde kleur.

KONSTRUCTIE LIJM (OF KIT)
Deze D4 houtlijm is zeewaterbestendig (altijd handig met de stijgende zeespiegel) en is de sterkste van de 3. Het voordeel en nadeel van deze lijm is dat deze erg uitzet. Het voordeel is dat deze oneffen heden of kieren daarmee ook opvult, nadeel is dat er druk komt op te lijmen delen.
Deze lijm is niet met zaagsel te mixen en de houdbaarheid van deze lijm is kort. (link 3)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit een keer hetzelfde gehad bij een tafeltje bij mij thuis. Ik heb toen houtlijm gebruikt en er nog een extra schroef in gedraaid. Wel voorboren en natuurlijk verzinken anders krijg je krassen op je vloer.

En ik kan je vertellen dat er behoorlijk gewerkt wordt aan dat tafeltje en hij wordt regelmatig verschoven.
Pootjes zitten nog steeds muurvast!