Hoe sluit ik dat aan?

Dit is de huidige situatie.
Ik wil er onder een schakelaar plaatsen voor een buitenlamp.
Welke draad komt waar?
Het zwarte snoer links is een stekker v.d. vriezer, die had ik even los getrokken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (4)

Je wilt dus gewoon een extra lichtpunt met aparte schakelaar maken?
Op de schakelaar moet de bruine draad. Op het P contact.
De blauwe draad moet rechtstreeks op de lamp. Op de N contact.
Eventueel ook de aarde draad (groengeel), als de lamp geaard moet worden.
De andere contact van de lamp verbind je met de andere contact van de schakelaar. (of als er nog 2 over zijn, 1 van die 2 die over zijn.)

Toegevoegd na 2 minuten:
Oja, niet de draden weghalen van de combi-schakelaar, maar echt extra draden aan monteren. Anders heb je geen stroom meer op het oude punt.
Als het goed is, kan je precies op elk contact 2 draden aansluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin met het kopen van lasblokjes, daarmee kun je op verantwoorde wijze draden mee samenvoegen.
Haal NADAT JE DE STROOM VAN HET SYSTEEM HEBT AFGEHAALD MET DE HOOFDSCHAKELAAR, alle draden LOS.
strip deze draden 6mm blank en druk op iedere draad een eigen lasblokje.
Daarna steek je dezelfde kleur draden per blokje bij, nodig om je stopcontact en de schakelaar te bedraden.
De draad van de buitenlamp steek je met de blauwe draad in het blokje met blauwe draden.
De zwarte draad draai je onder de klem van de schakelaar die je uit het blokje met bruine draden een draad geeft op de andere pool en zet die onder de klem van de schakelaar.
Buig voorzichtig alles zo dat de blokjes met draden binnen de ommanteling valt en de draden er nog goed in zitten.
Ook de eventuele aarddraad kun je een eigen blokje geven en zo de lamp aarden.
gebruik massieve 2.5 mm draden.
Als je geen massieve draden gebruikt , zet dan aderhulzen
over de uiteinden van de samengestelde draden.
Als alles klaar en dicht zit en je consequent kleur bij kleur gehouden hebt, moet alles goed werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een dubbelpolige schakelaar hebt kun je de de blauwe op de blauwe en de bruine op de bruine aansluiten. Voordeel is dat er dan geen stroom op de buitenlamp staat als de schakelaar op uit staat. Natuurlijk wordt de eventuele groen/gele draad ook aan gesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.brico.be/wabs/fiches/pdf/nl/5-2.pdf

Op deze site vindt u een pdf-document ivm elektrische installaties.

Op blz 4 staat een schema, dat inzicht zal brengen in uw
aansluiting.