Hoe kan ik het beste een geel-koperen buis buigen van ca. 10 mm dikte? zie/lees uitleg svp...

om de elektriciteitsdraad in de vitrine van een boot door te voeren. op twee plaatsen moet een 90-graden knik komen, op ongeveer 6 cm n/links en op 15 cm n/rechts.

-kan ik het koper verwarmen? hoe?
-is het mogelijk eerst de elektradraad door te voeren
-zou ik ook kunnen zagen en door de draad stabiliteit van de koperbuis kunnen verkrijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K
paulus811
13 jaar geleden
Misschien geen antwoord op je vraag, maar waarom neem je geen losse 90 graden koppelingen waarmee je de bochten maakt? Beetje soldeer ertussen en je hebt een prachtige haakse verbinding die tot op de milimeter klopt. En geen risico dat je de buis in de hoeken knikt, waardoor de kabel niet meer past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje paulus. de vitrine is van plexi-glas
we zoeken een zo mooi mogelijke oplossing.

Het beste antwoord

Je kan dit op 2 manieren doen, met een buigijzer of door middel van zilverzand in de buis te doen. En dan de onder en boven kant afsluiten met een dop. nu kunt u de buis buigen d.m.v. verwarmen (lees branden). Nadeel is echter dat de buis vrij heet moet zijn, en dat het buiten de hitte ook moeilijker is om hem in de juiste model te buigen.

De tweede oplossing is de buigijzer. Een buigijzer voor 10 mm alleen is er (volgens mij) niet. je zal hier een buig ijzer nodig hebben van 10-12 mm. Bij de buigijzers zijn er twee modellen, die met een rol en die met een schuif.
Voor dunwandige buis is die met rol het beste. Echter is hier de kwaliteit van het koper ook heel belangrijk. Is de kwaliteit te slecht dan zal het koper scheuren of vouwen. Er is echter maar 1 manier om hier achter te komen en dat is gewoon een keer doen.

Misschien is het mogenlijk om uitgegloeid koper te kopen. Dit is koper dat zachter en daardoor flexibeler is. DIt werd vaak gebruikt bij tuinhuisjes, volkstuintjes en caravans. volgens mij is het nog steeds te koop bij de betere loodgieters bedrijven. En bij deze oplossing zou u de elektradraden er eerst in kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt de buis buigen met een pijpenbuiger.
je kunt dan e.v.t. eerst de draad er door voeren omdat dat misschien lastig naderhand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, maar de draad erdoor trekken doe je met een trekveer.
Kom je ook door de rondingen en hoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@eef; normaal lukt dat ook wel maar een gebogen buis van 10mm houd in de bochten niet zoveel ruimte over dus vandaar in dit geval misschien handiger eerst de draad er doorheen daarna buigen. (of het moet een heel dun draadje zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst die draad doorvoeren leek me idd handig
Vullen met zand zodat de buis niet kninkt als het waren. En dsn met een pijpbuiger. Succes:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij 10 mm koperen buis zou ik een 10 mm pijpenbuiger gebruiken (ook te huur). Draad doorvoeren na het buigen, eventueel met behulp van een trekveer.