Een klinker is een bak- of betonstraatsteen, die gebruikt wordt als bestrating in de wegenbouw. De naam klinker slaat van oudsher op bakstenen, die als men er tegen aan tikt "helder klinken". Tegenwoordig worden ook betonstraatstenen vaak klinkers genoemd. In tegenstelling tot stenen die in de bouw worden gebruikt, zijn klinkers harder. Bij bakstenen wordt dit verkregen door een langer en heter bakproces. Hierbij versmelten de kleideeltjes (sinteren).

Toegevoegd na 42 seconden:
Een baksteen is een uit klei gebakken kunstmatige steen voor de constructie van onder meer muren of voor het toepassen in bestratingen. Deze stenen worden tegenwoordig meestal in steenfabrieken gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een klinker is een bak- of betonstraatsteen, die gebruikt wordt als bestrating in de wegenbouw. De naam klinker slaat van oudsher op bakstenen, die als men er tegen aan tikt "helder klinken".

Straatbaksteen is een gebakken materiaal en wordt als steen toegepast in straatwerken. Het verschil met andere beton- of kalkzandklinkers is dat straatbakstenen gemaakt worden uit klei en een keramisch product zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, zelfde antwoord als hierboven. We waren samen aan het typen, denk ik :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn juist maar een beetje onduidelijk.

Het verschil is dat we met het woord "bakstenen" de stenen bedoelen waarmee je een muur metselt.
Met "klinkers" bedoelen we straatstenen.

Soms zijn straatstenen gebakken (dan zijn het in feite ook bakstenen, maar we noemen ze niet zo). Gebakken klinkers zijn harder gebakken dan gebakken metselstenen. Als je toch een muurtje probeert te metselen van gebakken klinkers, zul je merken dat de specie niet goed houdt. Dat komt door die grotere hardheid en het minder poreuze oppervlak van de klinker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord klinker zegt het al hij was Alleen goed
als hij klinkte