Waaraan kan ik zien of het een steen boor is of een gewone boor? Wat is het verschil?

Om in een bakstenen buitenmuur te kunnen boren heb ik een steenboor nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
51.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hier kun je ook goed het verschil zien.
https://www.boorkopen.nl/steen-betonboren/

Antwoorden (6)

Je ziet het aan de punt van de boor. Als die eruit ziet als op het plaatje, is het een steenboor.
Plaatje bij antwoord
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snelle reactie en een goeie! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft dan een z.g . widia punt. Ook een + van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een min voor dit prima antwoord? Ter compensatie van mij een +.
Ik denk dat in een bakstenen muur een gewone staalboor wel volstaat,steenboren zijn meer voor beton.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
da's goed om te weten, keelmoosje, dank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En da,s ook duidelijk goed.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde,dat je bij ontstentenis van een steen of betonboor wel een ijzerboor voor een bakstenen muur kunt gebruiken, niets meer en niets minder. Ik schoor idd steen en betonboren over één kam, ben dan ook niet zo technisch. Mochten wij ooit brood snijden, wat eigenlijk alleen het geval is met de kerst,pasen, of in de krentenbollentijd,dan volstaat een leeg toiletrolletje waardoor eerst een gat is geboord, met een papierboor, dit voor de grip.
ik zie het zelf ook aan de punt maar verder is in de meeste sets de steenboor zilverkleurig, en de houtboor zwart met een scherpe punt en de metaalboor zwart met een "bottere" punt
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hm, hm, sterker nog, hm.
amigo
13 jaar geleden
hm???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ja, ook goed! Goed?
amigo
13 jaar geleden
oeps hier valt deze klusser door de mand, ik woon in een huis uit de jaren 20 van de vorige eeuw, in de meeste muren kun je met een paperclip al een aardig gat prikken en beton komt hier dus nergens voor. ik denk dus niet dat ik een betonboor in huis heb
Een steen of betonboor kun je herkennen aan een ingelast plaatje. Een metaal of hout boor is een spiraal tot de punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe herken ik welke boor voor welk materiaal geschikt is ?.

Er zijn boren in verschillende maten maar natuurlijk ook voor verschillende materialen.
Ik zal mij beperken tot de meest voorkomende soorten.
De meest voorkomende zijn.

1. Metaalboor- voor boren in metaal, hout & kunststof
2. Steenboor- voor het boren in zacht steen werk.
3. Betonboor- voor het boren in hard steen werk en tegels.
4. houtspiraalboor- voor het boren in hout.
5. Speedboor- voor het boren in hout

De metaalboor:
De metaalboor heeft een scherpe punt. Dit heeft hij nodig omdat deze boor het
materiaal (metaal, hout, plastic) moet snijden. De boor is over de hele lengte
(tot 10 mm) de zelfde diameter. De punt is geslepen onder een hoek van 118 graden.
Vaak worden deze boren ook wel HSS boren genoemd (High Speed Steel).
De kwaliteit van deze boor is meetbaar aan het materiaal (legering) en of de
boor gewalst is of geslepen. De boren die wij verkopen zijn allemaal geslepen en
van een hoogwaardig staal.

De houtboor:
Ook de houtboor heeft een scherpe punt. Hierbij geld ook dat hij het materiaal
moet snijden. Deze boor is ook over de hele lengte (tot 10mm) de zelfde diameter,
wat het natuurlijk makkelijk maakt met meten (schuifmaat). Natuurlijk kan je
ook een metaalboor gebruiken voor hout, maar een houtboor maakt mooiere
gaten in hout. Dit komt omdat de boor aan driekanten boort. Met de punt in het
midden om te centreren en met de 2 buitenste zijde om vanaf buiten af te
snijden. Houtboren beginnen bij 3 mm, als u kleinere gaten wilt boren gebruik
dan een metaalboor.

De steenboor / betonboor:
Het verschil tussen steen en beton boor is eigenlijk weinig maar kan wel grote
gevolgen hebben voor het te boren materiaal. Beide boren hebben een stompe punt.
Dat komt omdat ze het materiaal niet hoeven te snijden. De punten zijn eigenlijk een
soort beitelpunten. Dat klopt ook wel want wat de boren doen is het steen weg
beitelen. Het verschil tussen een betonboor en een steenboor zit hem in de punt.
Bij een steenboor is de punt van het zelfde materiaal gemaakt als de boor
zelf (hardmetaal). Bij een betonboor is de punt er later ingezet met een widia punt.
(een soort kunst diamand). Door deze punt is hij geschikt om ook door harde materialen
te gaan, zoals beton, keramiek en tegels.

Speedboor:
De speed boor is eigenlijk het zelfde over te vertellen als de houtboor. Alleen word
deze vaker gebruikt voor grotere gaten. Als je mooi en netjes wilt boren met
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een steen boor kun je eigenlijk heel makkelijk herkennen aan de kop van het boortje dat rood gemarkeerd is een brede kop. Een metaal boor is rond en zwart en hout boortje heeft aan het uit einde van het boortje een scherpe punt en is zwart met "zilver"