Hoe kan ik mijn aquarium repareren?

Ik heb vandaag een aquarium kunnen kopen voor een prikkie. Het probleem is nou dat ik hem moet repareren. blusje in de onderhoek. aquarium is 200 liter, en de foto's zeggen meer. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

okay, een volglasbak dus, en ook nog eens onderin de hoek beschadigd (staat veel druk op)

zo te zien is het glas bijna 'door' bovendien is het enorm scherp en kan je je hieraan lelijk verwonden.

opnieuw afkitten aan de binnenkant. (speciale kit voor aquaria) eerst de oude laag verwijderen (wegsnijden met scherp mes) vetvrij maken, op laten drogen en kit aanbrengen (gelijkmatig, afstrijken met je vinger die je in een sopje hebt gedoopt zodat de kit niet aan je vinger blijft zitten. door langs de kitrand te gaan verdeel je het gelijkmatig en haal je het overtollige weg)

vervolgens moet je ook wat met de hoek doen aan de buitenkant. het blijft anders een zwakke plek (klein tikje en je bent door het glas heen)

wat je kan doen is een kunststof hoekprofiel kopen, deze op maat maken en op alle 4 de hoeken bevestigen (dan valt het minder op dan wanneer je er 1 aanbrengt) eventueel kan je ook de onderkant doen hiermee als je dit minder storend vind.

de slechte hoek kan je hoek opvullen met kit en de rest van de rand dun afkitten. hier overheen gelijk het op maat gemaakte hoekprofiel plaatsen (drukt de kit gelijkmatig aan en zit meteen vast) zo is de hoek versterkt en meteen een heel stuk minder gevoelig ondanks de beschadiging.

hoekprofielen zijn in verschillende kleuren en breedtes te verkrijgen, dus keuze genoeg.

weggooien hoeft dus echt niet, maar je hebt er wel een projectje bij :)

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om het vast te zetten kan je dit idd met duct-tape doen. zo zal het profiel mooi aangedrukt worden waardoor het mooi aan kan aansluiten op het glas.
als de kit (of andere middel wat je gebruikt) droog is kan je de tape er weer afhalen. hier kan je kit kopen http://www.aquarium-winkel.nl/accessoires-aquariumkit-c-32_130.html maar je maakt ook goede kans bij een aquarium speciaal zaak. gewone kit zal uit moeten logen voor je vissen in de bak zet. (water erin, tijd laten staan, water eruit en dit zo verder vaak herhalen zodat de giftige stoffen eruit zijn) succes met je project!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"staat veel druk op"
waar komt die druk dan vandaan?
de waterkolom stelt niks voor (minder dan 1 meter) dus dat kan het niet zijn. wel ff opletten dat als je die aquarium kit neemt, dat ie ook hecht op plastic/alu of waarvan die hoek gemaakt is.

Andere antwoorden (6)

Misschien kan je het wat opvullen met hars of kit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weggooien, niet repareren. Risico is te groot. Besef wel hoeveel 200 liter is? Niemand wordt er blij van als je 20! emmers water door je huiskamer ziet lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
200 liter = 200kg valt best mee want dat is netjes verdeelt en zo'n aquarium kan veel meer hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk. Lekker repareren. Gewoon doen. Maar wees moet verbaasd als je een keer natte voeten krijgt. Succes hoor.
Als je denkt dat het aquarium nog stevig genoeg is zou je misschien een stripje erover heen kunnen plakken.

Of anders kun je misschien aan de slag gaan met hars en glasvezelmatten, maar hier wordt het allemaal niet mooier van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar carglass brengen en die jonge een fooitje geven. dan doet ie niet moeilijk over een aquarium
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaan we ervan uit dat ie lek is?
Want als ik zo kijk, lijkt de kit nog in orde.

Als ie niet lek is dan hoef je er niks aan te doen,
hoewel ik er ook een (rvs) hoekje op zou kitten.

Toegevoegd na 15 minuten:
nu ik er nog ff over nadenk:
-neem een grote hoek, hoe groter hoe beter, van aluminium of rvs. Ik denk aan 10x10x10cm (deze kan je bijvoorbeeld uit een oude rvs afzuigkap zagen)
-vullen met kit en erop drukken, totdat je de kit eruit drukt.

Opletten met belasten, dus een gat zagen uit de plaat waar die hoek in valt, anders komt al het gewicht op 2 of 3 hoeken te staan.

Toegevoegd na 17 minuten:
en natuurlijk zo'n schatkist die lucht blaast ervoor zetten :-P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Controleer eerst met een klein laagje water op hij lek is. Is hij lek dan haal je de kit rand weg aan de binnenkant waar hij lekt en haal je aquarium kit van juwel. Dit is bij elke aquariumzaak te halen! Vervolgens kit je de rand helemaal opnieuw! Bij de beschadiging gebruik je ook deze kit. En vervolgens kit je een mooi hoekje erop! Lekt de bak niet dan enkel kit op de beschadiging en een hoekje erop kitten!