Hoe werkt een hotel schakelaar?

Zoiets noemen ze toch een hotel schakelaar? Het licht op zolder kan bij mij aan op zolder dmv de schakelaar in de overloop. Maar als je op zolder dat ding aan doet niet. Dan moet je eerst heen en weer naar boven en de andere omschakelen.
Heel vervelend.
Hoe moet ik die schakelaars verbinden zodat ze alle twee normaal werken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HotelschakelING ;-)
bamibal
13 jaar geleden
Heb je wel op beide plekken een hotelschakelaar? Die werkt namelijk anders dan een gewone schakelaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hotelschakeling -> hier staat een verhaaltje en een plaatje....

Het beste antwoord

Het is inderdaad een wisselschakeling, een duidelijke uitleg vind je op onderhavige site

http://www.hubo.be/HUBO/Home/Doe-het-zelf/Doe-het-zelf-fiches/Elektriciteit/Een-schakelaar-plaatsen/page.aspx/1771
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal duidelijk!

Andere antwoorden (8)

In beide schakelaar zitten 2 standen, waarbij bij elke stand een ander draadje met de andere schakelaar verbonden wordt. Op deze manier kun je op 2 plaatsen het licht aan en uit doen.
Men noemt het ook wel eens een wisselschakelaar.
Zie de bron voor een duidelijk plaatje van de werking. Daar zie je ook duidelijk hoe je de beide schakelaars met elkaar verbindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de volksmond wordt een wisselschakeling zo genoemd. Op bijgaande website wordt het allemaal erg duidelijk uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij bedoel je hier een wisselschakeling.

als er een knop word ingedrukt gaat de lamp aan. word de knop nog een keer ingedrukt dan gaat hij weer uit. het maakt echter niet uit waar deze knop word ingedrukt.

druk je knop 1 aan dan gaat de lamp aan, druk je hem nog een keer in gaat hij uit

druk je knop 1 en knop 2 in gaat hij ook uit
druk je alleen knop 1 of alleen knop 2 in dan is hij aan
het gaat volgens onderstaande tabel van ee XOR

knop1 knop2 Output
0 0 0
0 1 1
1 0 1
1 1 0

de tabel komt van de boolean logic
je hebt een OR, dat betekend of schakeling 1, of 2 of allebei
een AND werkt alleen als je beide knoppen indrukt (lijkt op wat je nu hebt qua beschrijving).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zie je voorbeelden van een wisselschakeling en twee stuaties van een kruisschakeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Zie de 1e afbeelding van @wildelely

1) Als A of B omschakelen wordt de stroomkring altijd verbroken en de lamp is uit.
2) Daarna maakt het niet uit of je A of B omzet, er wordt dan altijd weer een stroomkring gemaakt en de lamp gaat branden.

Dit blijft altijd doorgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb op onderstaande link een site gevonden waarbij ze uitleggen hoe een hotelschakeling werkt. Ik hoop dat je daar wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk zit het p- contact verkeerd aangesloten.

P-contact op schakelaar beneden = bruin (fase) en p contact boven is de zwarte lampendraad.

Fase kan ook boven, maar logischer is de schakelaar beneden.

stroom uitzetten, openmaken om aan de achterkant te kijken. Daar moet de wijze van aansluiten op staan.
De aansluiting met de pijlen zijn de zwarte draden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op een schakelaar zit een aanduiding p=phase.
schakelaar onder bruine draad op p.
schakelaar boven de draad die naar de lamp gaat,de schakeldraad. de overgebleven draden kun je willigkeurig aansluiten en dan werkt het zo als het moet