Ik ben de radiator aan het verven met radiatorlak. Moet ik voordat ik aan de tweede laag ga beginnen, de eerste laag opschuren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Het wordt aangeraden. Hoofddoel van het schuren is tweeerlij:

- De eerste verflaag wat open breken voor betere hechting
- het verwijderen van pukkeltjes als gevolg van bv stof, haren, onregelmatig verfen etf.

Persoonlijk schuur ik bij een tweede laag alleen als er sprake is van pukkeltjes. Als de verf gewoon mooi vlak & schoon is, neem ik het alleen af met verfreiniger. Dit onder andere omdat de tweede laag meestal binnen enkele dagen na de eerste gezet wordt, en de verf nog niet compleet uitgehard is. Hechtig is dan geen enkel probleem.

Als je gaat schuren, hou dan de juiste volgorde aan: Eerst ontvetten, dan schuren, dan ontstoffen. Als je met een vochtige doek ontstoft: Laat de verwarming eerst een half uurtje drogen, omdat water een ideale laag is om te hechting tegen te gaan.

Zorg ervoor dat de verwarming compleet afgekoeld is voor je gaat verfen. Als de verwarming warm is, loop je het risico dat de verf te snel droogt, waardoor de hechting niet ideaal is, en de verf geen kans krijgt om 'uit te vloeien' tot een egaal oppervlak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tussen 2 verflagen altijd ff licht opschuren. Daarna stof en vetvrij maken.
Hierdoor hechten de lagen beter op elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het ook af met enkel vetvrij maken, maar dan moet je niet klagen als er stiekem stof tussen de beide lagen zit..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja even licht op schuren en weer afdoen met ammoniak de verwarming heel zacht laten branden verft lekkerder en het word mooier