Is het waar dat pas geplakt behang niet tegen tocht kan?

mijn vriendin behangt met alle ramen dicht want volgens haar is tocht funest voor 'vers' behang.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (5)

Dat lijkt mij echt heel erg onzin. Als het heel erg warm is dan kan het wel zijn dat het vocht heel snel intrekt in de muur en dat geeft ook een slecht resultaat.

Toegevoegd op 17-06-2009 22:11:40
Ik heb het even opgezocht en behang kan wél tegen tocht, maar als het raam open staat droogt het behang sneller en dat is niet altijd goed. Zie onderstaand klusidee.

Ik was vooral getriggerd door het woord tocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het raam open laten staan is net zo erg als de verwarming aan hebben tijdens behangen. Door warmte en of luchtcirculatie droog het behang te snel op en gaat dan plooien of vouwen vertonen op de plaatsen waar er spanningsverschillen zijn geweest tijdens de behandeling van het (natte) papier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behang wat te snel droogt gaat krimpen. Het gevolg kan zijn , naden of gedeeltes laten los. Dus beter is dat het op een normale manier droogt voor en mooier reseltaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al heel wat meters behang geplakt, en nog nooit last gehad van tocht.
Dat je problemen krijgt als behang te snel droogt, dat wist ik wel. Daarom goed je banen insmeren, niet te zuinig met plaksel, en de banen niet te lang laten liggen.
Een goede werkvolgorde is: een baan uitmeten, knippen en inpappen. Dan de volgende baan alvast meten, de natte baan op de muur en de volgende baan inpappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
had ik ook ooit gehoord maar het is volgens me niet waar.
na het behangen komt heel veel vocht vrij in de kamer. een raam op een kier kan echt geen kwaad en ik heb in 20 jaren geen problemen mee gehad dus.....