ik zou in een draagmuur een toog willen plaatsen gedeeltelijk ,

ik heb een draagmuur van ong 3m ik wil een toog plaatsen van 1meter breed ong ,door wat voor klusjesman zou ik dat het beste kunnen laten doen ?moet dat een metselaar zijn of stucadoor?ik heb totaal geen verstand er van ik ben een vrouw maar dit is mij teveel denk ik om zelf te doen

13 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Het klinkt sommige mensen moeilijker in de oren dan dat het daadwerkelijk is. Je moet hier een timmerman voor in de arm nemen. Meestal al ga je naar een bouwplaats en je zoekt daar een uitvoerder en stelt daar de vraag wijst die je meestal wel naar de meest gangbare persoon die daarvoor geschikt is en daar ook intresse voor heeft. Om een timmerman zwart te betalen moet je ongeveer rekenen op 15 EUR ( voor kennissen) tot 20 euro per uur.

Om te bepalen wat je nodig hebt om het te realiseren is het zeer belangrijk om te weten wat de dragende wand draagt ( alleen een dak van een garage of zit het op de begane grond van een 3 verdiepings woning.

voor een toog van maar 1 m breedt is er niet veel speciaals nodig. Zet je klus op marktplaats en je heb kans dat je een goeie timmerman treft ( echter neem je wel een risico hierdoor)

Btw, een aannemer rekent circa 45 à 50 euro per uur voor een timmerman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hebt daar een echte vakman voor nodig en geen klusjesman. Er moet berekend worden wat voor balk je nodig hebt om de overspanning te kunnen dragen. Deze moet vakkundig worden geplaatst anders heb je een probleem. Zoek een goede aannemer
13 jaar geleden
Ga naar een erkend aannemersbedrijf in de buurt.
Simpel gezegd: metselaar:verbouwer, stukadoorder:mooimaker...

Er moet een latei (stalen draagbalk) bovenin komen en is gevaarlijk voor je constructie als je het zelf doet!
Besteed het uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
luna400
13 jaar geleden
maar er blijf van boven nog 60cm muur zitten .moet er dan toch een balk ,ik snap als ik heel de muur weg zou halen er een balk moet komen ,maar omdat er nog muur blijf zitten dacht ik??
In veel gemeentes heb je hier ook een bouwvergunning voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ronde toog zou ik afraden, je kan wel een rechthoekige toog maken doormiddel van een stalen latei (hou er rekening mee dat deze minimaal 10cm oplegging heeft aan beide kanten) tis wel een klus met een risico want als je je draagmuur niet goed stempelt heb je een probleem!
Miss toch maar beter om een erkend aannemer in te schakelen.
Succes!