Mag je zomaar een muur in je huis weghalen/slopen? wij hebben een koophuis

Als ik op die muur klop, dan lijkt ie wel van hout, terwijl als ik op de andere muur klop, is het gwn keihard beton, dus hoe word dat geregeld????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (9)

Je moet er toestemming voor vragen bij de gemeente!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij hoef je voor je eigen huis niet perse een aanvraag bij de gemeente te doen. Ik weet wel dat het erg handig is om ervoor te zorgen dat het geen steunmuur is omdat je huis anders enigzins instort :P

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor een gewone muur hoef je idd geen toestemming aan de gemeente te vragen. Voor een DRAAGmuur (geen steunmuur zoals ik hem net noemde) moet je wel toestemming vragen vanwege de gevaren etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag de binnenkant van je huis verbouwen, en zelfs een muur weghalen, MITS het veilig is! Je moet er absoluut een bouwkundige bijhalen om te zien of het verantwoord is. Het laatste wat je wil doen, is een dragende muur slopen.
Als je de buitenkant van je huis wil veranderen, heb je vergunning nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
juist +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, ben je niet zeker of een muur een dragende functie heeft haal er een bouwkundig deskundige bij
+
Bij een eigen huis heb je geen vergunning nodig om binnen in huis te verbouwen of te breken.
Als je zeker wilt weten of het een dragende muur is, kijk dan eens op de bouwtekening als die er nog is of haal er voor de zekerheid een aannemer bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, je mag een muur in je huis weghalen.
Wel even nadenken voor je begint. Als het een dragende muur is kun je de muur niet zomaar weghalen. want je muur draagt de constructie erboven (en de boel zou in kunnen storten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die betonnen muur is waarschijnlijk een draagmuur en die kun je beter maar laten staan als je er geen vakman bij wilt halen, die 'houten' is waarschijnlijk alleen een afscheiding.
Bij een draagmuur staat er een verdieping hoger meestal ook een zware muur of een constructie van balken op, dus dat valt te controleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een inpandige verbouwing heb je inderdaad geen vergunning nodig. Ik heb destijds een dragende muur én een stuk van de originele achtergevel verwijderd, maar ik heb wel eerst sterkteberekeningen laten maken en daarna draagbalken aangebracht. Daarna heb ik een deel van het plafond verlaagd, om de balken weg te werken.
Als het alleen een scheidingswandje is, hoef je verder helemaal niets te doen.
Sterkte met de verbouwing, en houd wel de veiligheidsregels in acht. (Ogen, oren en luchtwegen, en eventueel veiligheidsschoenen).
jc54
13 jaar geleden
Tuurlijk mag dat, geen enkel probleem.
Alleen moet je wel weten of het een draagmuur is. Een draagmuur loopt normaalgesproken van de vloer tot helemaal naar boven. Ik bedoel daarmee dat een draagmuur op de begane grond ook aanwezig is op de 1e en eventueel 2e verdieping. Hij loopt dus helemaal door tot aan het dak. Als dat het geval is dan weet je zeker dat het een draagmuur is en kan je die niet zomaar weghalen.

Daar zijn ook wel weer mogelijkheden voor (stqlen bqlk constructie) maar dat moet je echt door een vakman laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt zo maar geen muur wegslopen ,als het been draagmuur is stort alles in ,laat eerst eens berekenen of dit kan hier voor kan je het beste naar een architectenbureau gaan succes met de verbouwing.