Is het een idee om mijn fiets met tectyl te behandelen?

Nadat ik wat roest heb verwijdert, ik ken tectyl helemaal niet en weet niet of het opdroogt of iets dergelijks.

Toegevoegd na 24 seconden:
Wie kan me meer over tectyl vertellen?

Toegevoegd na 4 uur:
Het gaat voornamelijk ook om het stuur.

Toegevoegd na 1 dag:
ik heb gisteren het stuur onder handen genomen. Roest weggehaald met een dremel, ontvet en daarna 4 lagen met mat zwart hammerite spuitbus. Het ziet er gelikt uit nu. Hopelijk gaat het nu heel lang mee. Bedankt voor het meedenken iedereen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Tectyl blijft pikkerig zeker als het warm wordt. Beter is om Hammerite te gebruiken dit zet roest om in een harde afwerklaag en is in veel kleuren te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Tectyl blijft altijd een beetje vettig. Ik zou het met Hamerite/Hamerslag verf doen. Of lekker ouderwets met oranje Meni (als je dat nog kan krijgen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tectyl droogt wel maar blijft altijd wat taai en een beetje plakkerig; het is goed spul om tijdens de winter chromen delen te beschermen tegen pekel e.d. want in het voorjaar weer gemakkelijk met wat benzine te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tectyl is bedoeld om de onderkanten van voertuigen roesvrij te houden, het ziet er uit als teer, dus niet erg toepasselijk voor een fiets.
Wil je iets aan roest doen, koop dan Owatrol olie, dat wordt toegepast bij boten, het is gek genoeg geen olie, maar een soort lak, het kan zo over roestig ijzer, gek genoeg, hecht het beste als het ijzer eenmaal is geroest, het gaat dan een chemische verbinding aan met de roest.
Ik heb het voor mijn ijzeren boot gebruikt, er zijn twee soorten, een soort die direct op roestig ijzer kan, welke je later moet overschilderen en een soort die blank is, hiermee kan je ijzer, maar ook hout, impregneren, ook kan je het door verf heen mengen, waardoor je een betere kwaliteit verf krijgt die niet meer bladdert.
Dus het middel voor je fiets!!!
Vaak alleen verkrijgbaar bij een bedrijf voor boten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter is het indien alles schoon is,alles in te spuiten met siliconen of teflonspray.
Vuil en waterafstotend,ook te gebruiken om de ketting en tandwielen te smeren.
Kan je namelijk indien smerig afspuiten met de tuinslang en indien droog weer een keertje inspuiten!
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen roest op zit, zuurvrije vaseline gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebruik geen tectyl, dat werd veelal op brommers gebruikt om de winter door te komen. niet om roest te behandelen maar om te voorkomen.

jij dient de roest delen op je fiets aan te pakken met de staalborstel en wat schuurpapier om alle losse delen te verwijderen. dan de plekken insmeren met ‘roeststopper’ wat je kan kopen in de halfords. dit goedje gaat een chemische reactie aan met de roest en zet alles om in een harde metaalachtige vorm. dan afbehandelen met een spuitlak of gewone verf.
het stuur zal het moeilijkst zijn om mooi te krijgen maar het is niet onmogelijk. roest wegschuren met een staalsponsje. dan menie erop en afschilderen in kleur naar keus.
succes.