hoe kan ik mdf in houtkleur verven

heb een schouw van mdf hoe kan ik die in houtkleur schilderen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.2K

Het beste antwoord

Hout leeft; is een natuurproduct en juist de jaarringen, knoesten en dergelijke geven hout de levendige uitstraling.
Een houtkleur bestaat niet omdat hout vele kleurnuances kent.
Met houtimitatie of tamponeren krijg je het beste resultaat.
Schilder het MDF eerst in een iets lichtere grondkleur dan de kleur van het hout dat je voor ogen hebt, het meest benadert. (b.v. okergeel voor grenen of bruin-rood voor teak). Dit doe je gewoon met een dekkende verf. Vervolgens brengt je een transparante beits in een zwaardere kleur aan. Vóór dat de beits droog is haal je een houtkam, stugge verfkwast of pluisvrije doek -al dan niet met een draaiende of slepende beweging- over het oppervlak en probeert de houtnerf zo veel mogelijk te imiteren. Dit proces een aantal keren herhalen tot je tevreden bent met het resultaat.
Het vraagt enige oefening, maar mogelijk gaat het meer om de beleving dan om de perfecte imitatie ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

zo: http://www.decoratief.nl/DecoABC/Imitatiehout.htm

en de genoemde houtkam vind je hier: http://www.decoratieveverftechnieken.nl/shop/houtkam-p-623.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet vooral niet om eerst grondverf voor MDF te gebruiken daar verf anders niet "houdt".