Is duct-tape waterbestendig? Ik heb twee plastic afvoerbuizen onder in het aanrechtkastje ermee aan elkaar getaped, wat op geen andere manier lukte.

Alles al geprobeerd en opgezocht: tussenstukjes, één van de buizen vervangen, maar niks werkt want de buis uit de aanrechtafvoer is uniek in z'n soort en in NL niet gangbaar. Dus nu deze oplossing gekozen, die werkt.
Maar hoe lang ongeveer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30.2K

Het beste antwoord

duct tape is tot zekere zin waterdicht, echter ga ervan uit dat als u lekkende buizen aan elkaar taped dat dit altijd een tijdelijke oplossing is. Als u de buizen niet kunt verlijmen zal er altijd speling blijven. Dit is voor de duct tape op den duur funest en zal dan langzaam los laten. Ook zal de duct tape vergaan bij gebruik van ontstoppingsmiddelen (caustic soda of vloeibare ontstoppingsmiddelen).
Wat er ook nog kan gebeuren is dat het duct tape tussen de naden van de buizen water opvangt waardoor er een water zak ontstaat.

U zegt dat de maten die u nodig heeft om het probleem te verhelpen niet gangbaar zijn in de NL. Mischien moet u eens kijken bij overgangsstukken tussen gietijzer en pvc buizen. dit zijn dikke rubberen manchetten met aan bijde kanten een soort slangenklem. deze kunnen tegen de meeste middelen en gaan lekker lang mee.

succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Duct tape (ook wel "duck tape" genaamd) is een zelfklevend en waterdicht soort plakband op textielbasis

het is dus waterdicht

Toegevoegd na 3 minuten:
wel heb je kans dat er vetten endergelijke aan de tape blijven plakken waardoor je afvoer verstopt zou kunnen raken.

Toegevoegd na 16 minuten:
Wat je ook zou kunnen doen is een stuje dikke slang dat om allebei de einde van je buis past en die met een slangenklem om de afvoer knellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens naar dit schip gebouwd door de MythBusters. D'r zijn wel een paar rolletjes gebruikt, maar waterdicht is ie......!

Toegevoegd na 7 minuten:
Trouwens, op de afvoerleiding komt geen druk te staan. Geen fraaie, maar wel een afdoende oplossing!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals de eerdere antwoorden al terecht aangaven, is Duct tape waterbestendig, maar.... Op langere termijn (een paar jaar) kan de waterbestendigheid minder worden en dan komt er water tussen de Duct tape en waar je het hebt opgeplakt door. Ik spreek uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op termijn is duct-tape niet waterbestendig omdat het water bij jou van binnen uit komt.
Er is altijd een passtuk te krijgen of te maken welke afmeting jouw afvoer ook heeft.
Helemaal als het PVC is kun je desnoods er 1 zelf maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had een lekke waterleiding tijdelijk afgeplakt met ducttape, maar daar lekte het water na een tijdje toch gewoon doorheen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kun je het afvoerstuk vervangen met een maat waar wel een buis op past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte merk Duck Tape is kostbaar en waterdicht, zelfs langdurig.
Er is echter veel nep Duck Tape in de handel welke NIET met echte Duck tape te vergelijken valt.
Het verschil is duidelijk, echter Ducktape laat geen lijmresten achter, ook niet na lange tijd.
Daarin zit tevens het geheim, de lijm die Duck tape gebruikt laat zich nauwelijks verstoren, terwijl de lijm van imitatie tape als snel uitdroogt en /of chemisch reageert met de ondergrond.
Hopelijk kun je hier wat mee,
Als je een bijzondere buismaat hebt poog dan eens pvc pijp van iets kleiner dan de juiste maat flink warm te maken en te verbreden.
Deze past dan over de oude aansluiting terwijl de andere
kant van de nieuwe buis verder met standaard buismateriaal en koppelingen is af te werken.
Dat lijkt mij de duurzame oplossing en niet duurder dan een rol echte Duck tape