Hoe kan het dat je aan een buitenmuur langs de binnenzijde het gevoel hebt dat het tocht ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Misschien is de buitenmuur niet (goed) geïsoleerd en komt er inderdaad tocht doorheen, vooral als de wind op die kant staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze muur is een spouwmuur, met vide
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met een vide heb je een verhoogd plafond, dus ook meer circulatie - de warme lucht stijgt op, koelt bovenin weer af en vanwege de hoge ruimte heb je dus een grotere kouval naar beneden

Andere antwoorden (2)

De temperatuur tegen en vlakbij de muur is idd wat lager dan de rest van de kamer ver van de muur. Daardoor kan het zijn dat er wat convectiestromen optreden: de tocht die je voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt me dat deze muur niet goed geisoleerd is!
Heb zelf een oud huis gehad (1923) zonder spouw in de buitenmuur.Nadat ik de muur aan de binnenkant geisoleerd had met 3cm schuim+plastic schroten was het probleem verholpen.
Het is ook nog mogelijk dat de kou van boven komt wanneer
er boven het plafond geen of onvoldoende isolatiemateriaal zit.
Bij oude huizen zat er zelfs vaak niets isolerends onder de dakpannen!

Toegevoegd na 11 uur:
Misschien handig om te onderzoeken wanneer dit erger is, als
de wind er recht op staat (vooral oostenwind vaak koud) of
eigenlijk altijd.In laatste geval is het best mogelijk dat de spouwmuur "lek" is waardoor er een z.g.n. koudebrug is
ontstaan.Middels een thermometer is zoiets wel te achterhalen maar tegenwoordig is daar ook speciale apparatuur voor die temperaturen meet.
Daarmee spoort de politie ook illegale wietkwekerijen op:-)