Welk automatisch bewegend voorwerp kan ik voor een sensor zetten zodat 't licht niet automatisch uitgaat?

Het licht gaat hier waar ik nu zit automatisch uit na een paar minuten weinig bewegen. Super ergerlijk. Dan moet ik weer met de armen zwaaien om licht te krijgen.

Ik denk dat 't een bewegingssensor is, maar misschien gecombineerd met een temperatuursensor (omdat ie niet reageert op de langzaam zwenkende en in werking zijnde bureau-ventilator (groot model trouwens - 45 cm. doorsnee ofzo)).

Zo'n watervogeltje zal ook veel te klein zijn waarschijnlijk.

Iets 'goedkoops', iets wat geen herrie maakt.
Een grote ventilator die langzaam heen en weer zwenkt bleek bijvoorbeeld niet afdoende te zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en de sensor vervangen voor een schakelaar is geen optie?:) ja ik wete niet of dit om privee eigendom gaat:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets bewegends in de kamer zetten
Rieneke1
13 jaar geleden
volgens mijn vriend hier gaat het om temp, niet zozeer om beweging.
hij adviseert een (flakkerende) kaars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ik127:
Ja, 't is niet mijn eigendom helaas :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een flakkerende kaars zal niet werken - het waait hier nauwelijks of niet.

Het beste antwoord

De sensor moet instelbaar zijn. Zowel tijd als gevoeligheid. Ook kan die misschien nauwkeuriger gericht worden op de werkplek.
Ook een mogelijkheid is om de sensor te verwijderen en te vervangen door een schakelaar. Overigens is een beetje bewegen per kwartier wel aan te raden :).
Inderdaad werkt de infraroodsensor op lichaamswarmte en het moet groter zijn dan ca. 1.50cm.

Toegevoegd na 1 dag:
Waar je aan voorbij gaat is dat de sensor instelbaar moet zijn. Zowel tijd als gevoeligheid. Laat er eens iemand naar kijken.
Werkzaamheden zouden dan zijn: sensor er uit, instellen en weer terug plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

van die balletjes die tegen elkaar aan ketsen
er hanger er drie langs elkaar en alleen de buitenste 2 bewegen
ik weet niet dat heet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou een voorwerp onder je lamp kunnen hangen die steeds rondjes vliegt wat werkt op batterijen ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
haha, geweldig porduct :D
Kimath
13 jaar geleden
*product, ik typte te snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt vermoedt (zie ook de antwoorden van iemand anders) dat warmte ook nodig is.
Helaas nog geen echte oplossing gevonden onder de 7 antwoorden.
Ik ken het, bij mij op mijn werk hadden ze het ooit ook in één ruimte, zat iemand rustig te lezen ging het licht uit.
Ik neem trouwens aan dat het om een werksituatie gaat.

In dat geval zou ik niet voor een "beweeg" oplossing gaan maar ik zou het probleem bij de bron aanpakken.
Naar je baas dus en als het moet naar de arbodienst en eerst vriendelijk vragen maar vervolgens toch eisen dat dit anders moet
13 jaar geleden
De sensor is een passief infrarood bewegingsdetector (PIR). Hetzelfde systeem voor de tuinverlichting of voor inbraaksystemen.

Deze zijn gemaakt om warmteverplaatsing te detecteren. Zoals het bewegen van een heerlijk warm lichaam van 37 graden van een inbreker of jezelf.
Maar helaas kunnen deze dingen ook valse meldingen geven (voor inbraak installaties). Dit zal dan voornamelijk komen als er een vogel voorbij vliegt (voor buiten), als er een groep muizen over de vloer bewegen (kan je zien als er ook video opnamen zijn), bij huisdieren (de kat die de trap op gaat), of bij luchtstromingen (waarbij die luchtstroming wel het warmtebeeld van de ruimte moet verstoren).

De ventilator gaat dus niet werken. Die is niet warm genoeg. Ook de lucht die hij verplaatst is niet warm/koud genoeg.
Je zult dus iets moeten hebben welke beweegt, maar ook een warmte heeft. Dus bijvoorbeeld een kaars op een rijdende auto of een model treintje. Of neem je huisdier mee.

Hopelijk is de PIR geen draadloze want die detecteer maar 1x per 10 minuten.

Misschien moet je die koffiepot maar iets verder weg plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste bewegingssensoren kun je instellen, op lichtgevoeligheid en de tijd dat de lamp moet blijven branden.
Vaak tussen 15 seconden en 15 minuten. In dat laatste geval moet je wel heel stil zitten wil het licht uitgaan.
Dus kijk eens of er geen knopjes of kleine schroefjes zitten waarmee je e.e.a. kunt instellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol... Ik kan de sensor niet eens vinden (ik zie 3 kandidaten, waaronder waarschijnlijk een rookmelder, en de andere ziet er uit als een speaker, maar ik twijfel). Maar ik zie in elk geval helaas geen afstelmogelijkheden. (Misschien moet ik de kap er af slopen...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet in de hoeken zoeken. Misschien kan je je kandidaten eens fotograferen en het hier posten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal zien ze er zo uit...
http://img.mobypicture.com/ddb117d208af797df4ed25b77fb00f5a_view.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die hangt hier niet :).
Scheur een a viertje in reepjes, plak dit met plakband aan het plafond en richt dan de ventilator er op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou een metronoom voor de sensor kunnen plaatsen. Een metronoom is een instrument om een muzikaal tempo weer te geven. Het tikt echter wel maar misschien ken je iemand (een techneut) die het geluid van de metronoom kan afzetten zodat hij alleen heen en weer zwaait...

Toegevoegd na 1 dag:
Oké als je dan beweging en warmte nodig hebt ...... heb ik het volgende bedacht: hang voor de sensor aan het plafond een vogelkooi met een mooie zangvogel erin. Heb je beweging, een warm vogeltje en de hele dag kan je genieten van mooi vogelzang!
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt vermoedt (zie ook de antwoorden van iemand anders) dat warmte ook nodig is. Dan zou ik een brandende kaars op dat stokje moeten steken... Lol. Helaas nog geen echte oplossing gevonden onder de 7 antwoorden.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Is wel gezellig zo met de feestdagen in het vooruitzicht..... :)
wij hadden zoiets op onze (kippen)klok.Mijn man heeft de sensor vanbinnenafgekoppeld.Succes